reclamepaneel

Met camera uitgeruste reclameschermen naar Privacycommissie

© Belga
30/11/2016

De gemeenteraad van de stad Brussel zal donderdag een advies vragen aan de Privacycommissie over de tien met touchscreen en camera uitgeruste reclameschermen die Clear Channel onlangs op haar territorium installeerde. Dat heeft het kabinet van Brussels schepen van Financiën Philippe Close (PS) dinsdag aangekondigd.

De schermen waarvan sprake staan aan Louiza, Toison d'Or, het Stefaniaplein, de Zavel, het Magrittemuseum, de Nieuwstraat, De Brouckère en aan Brussel-Centraal. Het kabinet van Philippe Close benadrukt dat de camera's momenteel niet aangesloten zijn en dat er nog geen software voor werd geïnstalleerd.

Geen eye tracking
Het bedrijf Clear Channel heeft aan de kranten La Dernière Heure en La Libre Belgique verzekerd dat de camera's niet gebruikt zullen worden voor eye tracking, een marketingtechniek om de blik van toeschouwers te analyseren, en dat de beelden niet opgeslagen zullen worden.

Clear Channel zal de camera's bovendien alleen gebruiken voor specifieke campagnes, waarvan het bedrijf de mensen bovendien op de hoogte zal brengen.

Protest
In Brussels protesteerden al mensen tegen de reclameschermen door er flyers op aan te brengen waarop staat: "Stop pub video".

Het was Brussels parlementslid Céline Delforge (Ecolo) die de camera's als eerste opmerkte.

J'aimerais beaucoup savoir à quoi sert ceci sur le montant des pubs LED dans les abribus @VilleBruxelles pic.twitter.com/ZdZZWGESTE

— Céline Delforge (@celinedelforge) 25 november 2016

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni