Met de tram naar het Centraal Station

© brusselnieuws.be
20/08/2010
De MIVB heeft beelden verspreid van trams 92 en 94 die over enkele jaren het Centraal Station zullen aandoen. De maatschappij plant 1 kilometer bijkomende tramsporen. Doel: een verdubbeling van het aantal reizigers tussen Louiza en het Centraal Station. [10 reacties]

Trams die van het Poelaertplein komen zullen vanaf het Koningsplein afdalen tot het Centraal Station via de Coudenberg en de Ravensteinstraat. Daarna gaat het via de Koloniënstraat, de Jonkersstraat en de Treurenberg naar de Koningsstraat.

"Vandaag is de connectie tussen de tram en het Centraal Station penibel," zegt Jean-Michel Mary, verantwoordelijke uitbreiding van het net bij de MIVB in La Capitale. "De reizigers moeten voor één halte de metro nemen aan Park, waar ze door een lange gang moeten. Volgens onze studies zal het aantal reizigers tussen Louiza en het Centraal Station verdubbelen als we de tram verleggen."

Tegelijk met de aanleg van de sporen wordt de openbare ruimte aangepakt. Vanaf de Kunstberg wordt de Ravensteinstraat een eenrichtingsstraat. Aan Bozar komt er plaats voor een terras. De driehoek tussen de Ravensteinstraat, de Warandeberg en de Kanselarijstraat wordt een echt plein.

Twee huidige haltes op de Koningsstraat worden geschrapt en vervangen door vier nieuwe stops. In de Kardinaal Mercierstraat komt er een nieuwe terminus voor tram 94.

Tot 18 september loopt het openbaar onderzoek en kunnen buurtbewoners hun bedenkingen kenbaar maken. Tegen het einde van het jaar hoopt de MIVB de nodige vergunningen rond te hebben. Eind 2011 of begin 2012 zouden de werken dan kunnen beginnen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni