Metro naar Schaarbeek: Barcelona achterna
In de Catalaanse stad wordt op dit moment gewerkt aan de nieuwe metrolijn 9. Als die af is, zal ze de langste geautomatiseerde metrolijn in Europa zijn, met een lengte van bijna 50 kilometer.
Aangezien de lijn onder heel Barcelona door gaat lopen, moet de bovengrondse hinder beperkt blijven. Daarom loopt de lijn diep onder de grond, heeft ze een grote koker waarin de metro's boven elkaar rijden en is de plaats die aan de oppervlakte ingenomen wordt minimaal.
Dat is ook de MIVB niet ontgaan. In een eigen preliminaire studie, die op 15 oktober 2009 werd voorgesteld, spreekt de MIVB zich al uit voor de methode-Barcelona.
"Daar zijn wij inderdaad voorstander van," zegt woordvoerster An Van hamme. "Al moet gezegd dat er nog heel wat water naar de zee moet alvorens we tot de beslissing over de methode komen. De regering moet eerst beslissen of een metro überhaupt wel haalbaar is."
"Het voordeel is dat er diep gegraven wordt, op 40 à 50 meter," zegt Van hamme. "De huidige stations, met uitzondering van Merode, liggen op 20 à 30 meter diepte. Snelle liften in de nieuwe stations kunnen voor een goede verbinding met de oppervlakte zorgen, waar de hinder van de werken met deze methode relatief beperkt blijft. Omdat de tunnels boven elkaar lopen, moeten we dan maar één koker met een diameter van ongeveer veertien meter graven."
Zie ook 'Meer beelden'.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.