Metro's zonder chauffeur op lijnen 1 en 5 vanaf 2015
De automatische metrostellen moeten de frequentie op lijnen 1 en 5 opdrijven tot anderhalve minuut. Op lijnen 2 en 6 zullen vanaf 2015 enkel nog nieuwe metro's van het type BOA rijden. De veertig oude metrostellen, die in 2016 veertig jaar dienst zullen hebben, worden allemaal vervangen door nieuwe BOA's.
Voor de automatisering van lijnen 1 en 5 zou zo'n 50 tot 75 miljoen euro nodig zijn. Het vervangen van de oude metrostellen kost in totaal zo'n 450 miljoen euro.
Waar het Brussels Gewest het geld precies vandaan zal halen, is nog niet duidelijk. Mogelijke oplossingen zijn de geplande investeringen die zelfmoorden in de metro moeten vermijden, niet uit te voeren. Die investeringen zouden 1 miljoen euro per metrostation kosten. Een andere optie is de oude metrovloot nog langer in gebruik houden.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.