Minder auto's, meer groen op Jourdanplein

Karolien Merchiers
© Brussel Deze Week
11/10/2007
De grote enquête over de toekomst van het Jourdanplein is afgerond. Een poos geleden werd in het kader van de heraanleg van het plein een kleine vragenronde georganiseerd, maar die bleek te onvolledig en te kleinschalig. Daarom heeft de gemeente samen met Beliris een nieuwe en grondiger rondvraag gehouden, ditmaal bij 734 bewoners, handelaars en klanten.

Veertig procent van de klanten blijken ook buurtbewoners te zijn, en nog eens vijftig procent woont elders binnen het Brussels gewest. Ook heel wat van de handelaars zijn Brusselaars. Toch komt maar liefst 71 procent van hen met de wagen naar de zaak. Hun klanten doen het beter: 'slechts' 31 procent komt met de wagen, de meesten komen te voet of met het openbaar vervoer. Drie kwart van de gezinnen uit de buurt blijkt een of meer wagens te bezitten, maar slechts een derde beschikt over privéparkeergelegenheid. Van de anderen blijkt 35 procent bereid gebruik te maken van een betaalde parkeerruimte. Nu parkeren de bewoners zich niet zo vaak op het plein zelf - daar moet immers iedereen betalen. Ze zoeken hun toevlucht tot de omliggende straten. Van de klanten parkeert zich wél een groot deel op het plein, tot groot ongenoegen van de leveranciers, die in de helft van de gevallen geen parkeerplek vinden en zich dan maar dubbel parkeren en het verkeer belemmeren.

Over de parkeergelegenheid zijn de meningen verdeeld: de grootste groep klanten (44,3 procent) en bewoners (41,2 procent) zouden het toekomstige Jourdanplein graag zonder bovengrondse parkeerruimte zien, maar met een ondergrondse publieke parkeergarage. De meeste handelaars daarentegen (68 procent) willen het plein in zijn huidige situatie behouden mét toevoeging van een ondergrondse parkeergarage.

Wat de inrichting van het plein betreft, zijn vooral de handelaars (84,9 procent) en de klanten (68 procent) enthousiast; de bewoners scoren iets minder, met 61,1 procent. Ook over de vlotheid van het verkeer zijn de bewoners het meest kritisch: slechts 28,4 procent is tevreden, terwijl dat voor de handelaars 55 procent bedraagt en voor de klanten 34,3 procent. 35 procent van de klanten wil het verkeer op het plein terugdringen naar één kant, net als 41,2 procent van de bewoners. Maar de grootste groep handelaars (38,1 procent) ziet het plein liever als passageplaats voor doorgaand verkeer.

Ook als het over de aanplanting van groen op het plein gaat, strookt de mening van de handelaars niet met die van de bewoners en de klanten. De twee laatste groepen pleiten duidelijk voor meer groen (respectievelijk 65,5 en 59,1 procent), terwijl de grootste groep handelaars (34 procent) net kiest voor minder groen. Ook een fontein zien ze veel minder zitten dan de bewoners en de klanten. Voorts lijken alle groepen tamelijk tevreden met de netheid, de veiligheid en de sfeer op het plein, en ook de diversiteit van de handelszaken lijkt in de smaak te vallen. Vooral de zondagsmarkt is bij iedereen erg populair.

Alles bij elkaar werd een duizendtal suggesties gedaan voor de heraanleg van het plein. Hierin tekenen zich enkele algemene tendenzen af. Minder bovengrondse parkeerruimte bijvoorbeeld, en meer ondergrondse. Meer groen, en eventueel ook een fontein en meer zitbankjes. Bij het uitwerken van de heraanlegplannen wordt er rekening gehouden met de bevindingen, belooft de gemeente.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni