Het autoverkeer in Brussel is de laatste 10 jaar met 7 procent gedaald. Dat zegt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen), op basis van camerametingen. Toch lijken er daarom niet minder files. "We hebben meer plaats vrijgemaakt voor openbaar vervoer en fietsers, minder voor de auto."
Minder auto's op de baan
De voorbije jaren toonden de cijfers van de FOD Economie telkens een – zij het bescheiden – daling van het aantal voertuigkilometers in het gewest, las u meermaals op deze site.
De metingen met 300 camera’s op verschillende plaatsen in het gewest bevestigen die trend nu. De camera's registreerden het aantal autobewegingen in 2003, in 2008 en in 2013 op precies dezelfde plaatsen. Het gaat daarbij om cameralinten, die telkens zowel bewegingen op de belangrijke assen als op de dwarsstraten registreerden.
Het autoverkeer is volgens de metingen met 7 procent gedaald in 10 jaar tijd. Dat berichten De Standaard en Le Soir en wordt door het kabinet van De Lille bevestigd.
Almaar meer mensen nemen het openbaar vervoer, de fiets of gaan te voet, zegt De Lille. De staatssecretaris voegt eraan toe dat de relatieve daling nog groter is, omdat de bevolking in dezelfde periode fors groeide.
Volgens Open VLD en automobilistenvereniging Touring rijden er wel minder auto's in Brussel, maar zijn de files nog lang niet opgelost. Touring stelt dat de auto teruggedrongen wordt zonder dat er goede alternatieven zijn.
'Met kilometerheffing kan het snel gaan'
De Lille wijt die files aan het feit dat de auto steeds minder plaats krijgt in de stad. "We hebben gekozen om meer plaats vrij te maken voor openbaar vervoer, voetgangers en fietsers. Het is niet meer alles voor de auto", zegt beleidsadviseur Arnaud Verstraete aan brusselnieuws.be.
De verschillende Brusselse regeringen uit de vorige legislaturen en de huidige willen het autoverkeer tussen 2001 en 2018 terugdringen met 20 procent. Ook met de huidige daling lijkt die doelstelling onhaalbaar. Verstraete is het daar niet helemaal mee eens. "Als ook het parkeerbeleid op kruissnelheid raakt én er ook nog een kilometerheffing komt, kan het wel snel gaan."
De eerste echte effecten van het parkeeragentschap worden echter pas de volgende jaren verwacht. En over de invoering van een kilometerheffing is er nog geen akkoord. Daar mag de volgende Brusselse regering zich over buigen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.