De Brusselse regering wil het aantal rijstroken van de E40 voor wie Brussel binnenrijdt, verminderen van zes naar vier. Ze bereikte daarover een princiepsakkoord. Dat schrijft L’Echo.
Minder rijstroken voor wie vanuit Leuven Brussel inrijdt
Op woensdagavond raakte de Brusselse regering het in principe akkoord over de vermindering van het aantal rijstroken voor wie vanuit de richting Leuven en Luik Brussel binnenrijdt langs de E40. Voor de definitieve beslissing is het wachten op de resultaten van een studie die momenteel loopt.
De inrit van de E40 in Brussel kan een ‘stadsboulevard’ worden. Zo schrijft L’Echo. Een voorbeeld van een stadsboulevard is de Tervurenlaan; al lang wordt aangekondigd dat de Reyerslaan het ook wordt. De plaats die de regering wint door twee baanvakken te schrappen, wil ze opvullen met fiets- en voetpaden en groen.
Zal de schrapping tot verkeersoverlast zorgen? Volgens een studie van het bureau Stratec uit 2010 waarnaar L’Echo verwijst niet. Verkeersproblemen zouden zich ook nu al verder van het centrum bevinden, bij het kruispunt met de Ring rond Brussel, en dichter bij de stad, rond het Schumanplein, Montgomery en Mérode. Stratec was op het moment van schrijven niet bereikbaar.
Ook het aantal rijvakken van de inritten van de tunnels bij de aankomst van de E40 wil de Brusselse regering verminderen, volgens L’Echo. Het gaat om het terugbrengen van twee naar een baanvak voor elk van de vier tunnelinritten. Daardoor zou er – bovengronds – meer plaats zijn voor fietsers en voetgangers. De regering wacht op een effectenrapport om definitief te kunnen beslissen.
Minister-president Rudi Vervoort is verantwoordelijk voor de beslissingen in het kader van zijn bevoegdheid Stadsvernieuwing. Hij en zijn kabinet waren niet bereikbaar.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.