Het aantal omwonenden van de luchthaven Brussels Airport dat geluidshinder kon ondervinden van de opstijgende en landende vliegtuigen, is vorig jaar met bijna 6 procent gedaald tegenover 2014. Dat komt grotendeels omdat er minder vliegtuigen opstegen over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zo blijkt uit de jaarlijkse studie naar de zogenoemde geluidscontouren rond de luchthaven van Zaventem.
Minder vliegtuiglawaai boven Brussel in 2015
In het rapport, sinds dit jaar uitgevoerd door de Universiteit Gent (UGent), wordt elk jaar de geluidssituatie rond Brussels Airport geschetst. Daarbij wordt ook berekend hoeveel mensen potentieel hinder (vanaf een geluidsniveau van 55 decibel) kunnen ondervinden van de overvliegende toestellen.
Hoewel het aantal vliegtuigbewegingen rond Brussels Airport steeg, "bedraagt voor het jaar 2015 het totale aantal potentieel sterk gehinderden (binnen de contour van 55 decibel) 13.965", zo staat in het rapport dat werd gepubliceerd op de website van Brussels Airport. "Dit is een daling met 5,8 procent ten opzichte van 2014."
Het gebied waarbinnen een geluidsniveau van minstens 55 decibel is gemeten, werd nochtans groter, maar dat gebied telt minder inwoners. Met andere woorden: de vliegtuigen van en naar Brussels Airport vlogen in het algemeen vaker over dunbevolkte regio's dan in 2014, waardoor er potentieel minder mensen gehinderd werden.
Zo kregen inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest minder lawaai te verwerken, blijkt uit het rapport. Dat is een gevolg van het moratorium dat de federale regering begin april 2015 instelde op het plan-Wathelet, waardoor enkele standaardvliegroutes wegschoven van het dichtbevolkte gewest: minder vliegtuigen vlogen na het opstijgen vanop baan 25R rechtdoor, en andere namen een kortere bocht naar links. Het aantal potentieel sterk gehinderden daalde bijvoorbeeld fors in gemeenten als Evere en Schaarbeek. In gemeenten als Grimbergen, Kampenhout en Zaventem steeg de potentiële hinder.
Ook de onderhoudswerken die in de zomer plaatsvonden op baan 25L/07R spelen een rol. Meer vliegtuigen vertrokken tijdens die werkzaamheden vanop baan 19 met linkse bocht in zuidoostelijke richting, eveneens over minder dicht bevolkte zones.
Het aantal potentieel sterk gehinderden kenden in 2013 een laagtepunt, maar dat jaar was door de weersomstandigheden (met veel oostenwind) uitzonderlijk. Dat jaar buiten beschouwing gelaten, neemt het aantal potentieel sterk gehinderden de voorbije jaren steeds lichtjes af. In het rapport wordt gewezen op "een combinatie van een trend naar een stiller wordende vliegtuigvloot met meer geperfectioneerde vertrek- en aankomstprocedures".
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.