MIVB legt tramsporen verder uiteen voor bredere trams

SVG
© Brussel Deze Week
30/01/2013
Bij een heraanleg legt de MIVB de sporen in beide rijrichtingen een stuk verder uit elkaar om in de toekomst bredere trams te kunnen laten rijden op het net. Dat zet de beschikbare ruimte op de openbare weg onder druk.

Trams worden breder. Dat is een internationaal gegeven, en het is ook zichtbaar in Brussel. De oude trammetjes meten 2,20 meter. Dat geeft voldoende plaats voor drie zitjes en een gangpad. De nieuwste trams zijn 2,30 meter, goed voor in principe vier zitjes en een gangpad, maar om een gangpad te krijgen waar ook mensen kunnen staan, zijn er nóg bredere trams nodig: 2,65 meter. Dat is vandaag de industriële standaard voor trams. In Duitsland en Frankrijk rijden ze al volop. Die trams zijn in trek omdat ze een pak meer mensen kunnen transporteren.

Kruisen
In Brussel kunnen die niet rijden omdat de sporen (per rijrichting, niet per tram, voor alle duidelijkheid) vaak niet ver genoeg uit elkaar liggen; de trams zouden elkaar raken bij het kruisen. Maar de MIVB bereidt zich er wel op voor. Overal waar tramsporen worden vernieuwd, of waar nieuwe lijnen worden getrokken, worden de sporen verder uit elkaar gelegd. "We zijn daar al vijftien jaar mee bezig," zegt An Van hamme van de MIVB, "louter uit voorzorg. Brede trams zijn een tendens. Dat wil nog niet zeggen dat we ook concrete plannen hebben om ze te bestellen."

Komen die brede trams er toch, dan vergt dat nog heel wat denkwerk én investeringen. Zo moeten alle tramkades langs de lijn worden aangepast. En op die lijn zullen alleen nog trams van 2,65 meter breed mogen rijden, wat organisatorisch geen sinecure is.

Bij Mobiel Brussel gaan er daarom stemmen op om de spooraanleg aan een studie te onderwerpen: waar kunnen brede trams, waar kunnen de trams beter ondergronds, et cetera. Dat is in elk geval beter dan de ad hoc heraanleg van de MIVB vandaag, 'louter uit voorzorg'.

Fietspad of niet
Er is nog een reden tot ongerustheid. De bredere tramsporen leggen meer beslag op de beschikbare openbare ruimte. Daardoor rest er minder plaats voor de andere vervoersmiddelen. Om brede trams te laten rijden is al gauw zeventig centimeter extra ruimte nodig. Dat kan het verschil maken tussen wel of geen fietspad.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni