Je hoeft maar één keer op de noodknop te drukken en de poortjes van de MIVB vliegen vanzelf open. Mensen glippen zo gemakkelijk zonder ticket naar binnen. De MIVB werkt aan een oplossing. Eerder werd al een deel van de noodknoppen verwijderd, tegen het einde van dit jaar zal de noodknop worden gekoppeld aan een medewerker die eerst toelating zal geven om de poortjes te openen.
MIVB pakt misbruik van noodknop aan: metropoortjes zullen niet langer automatisch openen
"Heel wat jongeren gebruiken een zeer simpel trucje waarbij je door een eenvoudige manipulatie alle poortjes tegelijkertijd voor enkele minuten in alarm - en dus open - kan krijgen," berichtte een lezer van BRUZZ. "Dit zorgt er voor dat zowat iedereen die op dat moment in- of uit de metro wil stappen dit kan zonder te betalen."
Als voorbeeld geeft hij de eindhalte van lijn 6, Koning Boudewijn, waar het volgens hem elke avond raak is. "Met als vervelend gevolg ook nog de bieptoon, die hoorbaar is voor alle buren. De MIVB zegt op de hoogte te zijn, maar er wordt ondertussen al enkele maanden niets ondernomen," zo schrijft onze tipgever. Het gaat overigens niet om een nieuw probleem. Ook in 2012 hadden sommige reizigers het trucje al ontdekt.
MIVB werkt aan oplossingen
De MIVB laat weten dat de openbaar vervoersmaatschappij dit jaar heeft gewerkt aan een oplossing. Om het misbruik van de noodknoppen tegen te gaan, is de MIVB van plan om vanaf eind dit jaar de noodknop te koppelen aan een audiovisueel systeem. Via camerabeelden moet een MIVB-medewerker heel snel inschatten of het echt om een noodsituatie gaat. Pas na goedkeuring van de medewerker zullen de poortjes openen. Op vraag van de brandweer is er een timer ingebouwd voor de veiligheid, waardoor ze toch automatisch openen indien er geen reactie komt.
Eerder dit jaar is een deel van de noodknoppen al verwijderd. Het gaat om de noodknoppen aan de buitenkant van de poortjes – dus tussen de metro-uitgang en de poortjes aan de ingang van de metro. Vandaag zijn er dus alleen nog noodknoppen voor wie zich al aan de binnenkant - tussen de poortjes en de metro - bevindt.
In januari werd het onderwerp besproken in de Commissie Mobiliteit. Toen kaartte commissievoorzitster Anne-Charlotte D'Ursel (MR) het onjuist gebruik van de noodknop, de poortjes forceren of als een ‘treintje’ achter een andere reiziger aan glippen aan. D’Ursel stelde toen dat openbaarvervoersmaatschappijen in het buitenland daar minder last van lijken te hebben.
Dit artikel kwam tot stand dankzij een tip van een lezer. Nieuws melden kan via Whatsapp (0489-988.988) of via het formulier op onze website.
Lees meer over: Samenleving , MIVB