Ter gelegenheid van het Europees kampioenschap voetbal heeft de MIVB het Belgische volkslied in een nieuw jasje gestoken. De remix kwam er in samenwerking met twee Brusselse hiphopartiesten: Chibi Ichigo en Eddy Ape.
MIVB steekt Brabançonne in nieuw jasje voor EK voetbal
Het Belgische volkslied zal komende weken wel vaker weerklinken op het MIVB-net. Het gaat om een ‘herziene’ versie van het lied die ter gelegenheid van het Europees kampioenschap voetbal in de metro gespeeld zal worden. De remix kwam er in samenwerking met twee Brusselse hiphopartiesten: Chibi Ichigo en Eddy Ape. Met deze artistieke samenwerking wil de MIVB de Brusselse culturele sector steunen, die het hard te verduren had door de lockdown.
"Door het volkslied te remixen in een Brusselse hiphopversie, spoort MIVB alle fans aan om luidkeels te supporteren voor onze nationale ploeg", klinkt het in een persbericht. "De New Brabançonne is doordrongen van de Brusselse street culture, en geeft een nieuwe betekenis aan de vintage teksten van ons volkslied."
'De New Brabançonne', zo heet het liedje, zal het hele tornooi lang door de speakers van de metrostations weerklinken, alsook uit die van een speciale bus in de Belgische kleuren die in Brussel zal rondrijden. Er werd bovendien ook een strategie uitgewerkt voor de social media van de MIVB om zoveel mogelijk mensen te laten meedoen.
De New Brabançonne is op alle streamingplatforms en via de sociale media van de MIVB te zien en te beluisteren.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , EK voetbal , MIVB , Brabançonne