MIVB-vice-voorzitter: 'Grouwels heeft te weinig ambitie'
"In plaats van het budget te verdedigen als een echte voogdijminister, met name bij de federale regering, praat Grouwels over een 'reorganisatie van de diensten ten gevolge van de budgettaire problemen.' Dat getuigt van een gebrek aan ambitie voor de MIVB en haar reizigers. De minister maakt onvoldoende gebruik van het netwerk waarover ze beschikt," zei Chahid zaterdag in Le Soir.
De uitspraak toont de spanning tussen de MIVB en de Brusselse regering sinds die laatste haar engagementen drastisch terugschroefde door budgettaire problemen in 2010. Een week geleden nam MIVB-topman Alain Flausch de Gewestregering al onrechtstreeks op de korrel in een interview met een Spaanse krant.
Eind dit jaar loopt het huidige beheerscontract met de vervoersmaatschappij af en dus zal er de komende maanden stevig onderhandeld moeten worden over een nieuwe overeenkomst. Grouwels liet vanuit Dubai, waar ze vorige week een groot congres van vervoersmaatschappijen bijwoonde, optekenen dat ze het openbaar vervoer wil "dynamiseren" en "zonder taboe over de efficiëntie van het openbaar vervoer wil discuteren, met respect voor het regeerakkoord."
Daarbij liet ze verstaan dat het privatiseren van bepaalde diensten bespreekbaar moet zijn, verwijzend naar het recente voorbeeld van de bewaking. "Is het echt een taak van de MIVB om bewaking te verzorgen?" vroeg ze zich af.
Ridouane Chahid wijst erop dat de uitspraak van Grouwels ingaat tegen het regeerakkoord dat heel expliciet is als het op privatisering aankomt: "Het behoud van het volledig openbare karakter van de MIVB wordt bevestigd. Er komt geen privatisering, zelfs geen gedeeltelijke, van de organen van de Brusselse openbaar vervoersmaatschappij. Evenmin komt er een uitbesteding van diensten, waardoor het openbaar karakter van de MIVB in het gedrang zou kunnen komen. De Regering zal erop toezien dat er geen beroep wordt gedaan op de mogelijkheid om bepaalde lijnen uit te besteden aan onderaannemers."
Volgens Chahid moet de MIVB zich concentreren op "het verbeteren van het aanbod en het verhogen van de frequentie op alle lijnen van het net." Daarnaast wil hij de trajecten waar een dubbel aanbod is van de MIVB en De Lijn analyseren "om het hoofdstedelijk openbaar vervoer efficiënter te maken."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.