In september start de gemeente Molenbeek met een innovatief burgerproject. Buurtbewoners zullen rondetafelgesprekken organiseren in scholen, in gebedshuizen en bij verenigingen om te achterhalen wat de echte noden zijn van de Molenbekenaren. Ze willen zo ook de interculturele dialoog te stimuleren.
Molenbeek start met wijkacademies
Het idee komt van enkele inwoners van de wijk rond de Vierwindenstraat, de plaats waar in maart met veel machtsvertoon terreurverdachte Salah Abdeslam werd ingerekend. Na de aanslagen in Parijs en de duidelijke link met hun gemeente willen de bewoners nagaan wat er verbeterd kan worden aan de samenlevingsopbouw in de kanaalzone van Molenbeek.
“De buurtwerking en verenigingen doen al goed opbouwend werk”, zegt Aziza El Miamouni, een van de initiatiefnemers en de coördinatrice van het project aan BRUZZ. “Maar we misten een duidelijke plek waar echt alle inwoners kunnen samenkomen en zelf aan het woord worden gelaten. Die missing link proberen we in te vullen met onze wijkacademies.”
Inspiratie haalden de bewoners in Rotterdam, waar een gelijkaardig project eerder al tot succes leidde. De Nederlandse stad kent een bevolkingssamenstelling gelijkaardig aan Molenbeek, maar heeft amper Syriëstrijders onder haar inwoners. Na een studiebezoek werd een project op maat van Molenbeek uitgewerkt.
Zelfvertrouwen
Concreet zullen vanaf september tweewekelijks rondetafelgesprekken georganiseerd worden, afwisselend met volwassenen en met jongeren.
“De bedoeling is dat we er naar de inwoners zullen luisteren”, zegt El Miamouni. “Niet alleen zullen ze hun verlangens en problemen kenbaar kunnen maken, ook zullen we samen naar oplossingen zoeken. Daarom is het zo belangrijk dat we jongeren apart benaderen: we willen weten wat er in hun omgeving leeft, zonder dat ze zich inhouden omdat hun familie aanwezig is.”
Om al die mensen te bereiken zullen de wijkacademies beroep doen op verschillende partnerorganisaties. Moskeeën, kerken, scholen en buurtverenigingen zullen hun leden oproepen om deel te nemen aan de wijkacademies, zodat mensen met een verschillende culturele en religieuze achtergrond elkaar beter leren kennen.
Op die manier moeten de Molenbekenaren weer meer zelfvertrouwen krijgen en opnieuw in de toekomst leren geloven.
Logistieke steun
Voor het project hebben de initiatiefnemers subsidies aangevraagd bij de verschillende overheden.
Van de gemeente Molenbeek krijgen de wijkacademies alvast logistieke steun in de vorm van enkele vergaderlokalen met bijhorende bureaus, computers en alle benodigde materialen.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.