Red Bull deelde maandagavond blikjes energiedrank uit aan de Grote Moskee in Brussel. Bij de actie hoorde ook een slogan: 'voor dagen die 's nachts beginnen', een duidelijke verwijzing naar de ramadan. Niet iedereen was even blij met het initiatief.
Moslimmarketing: gratis Red Bull aan de moskee
Maandagavond, tijdens de Laylat al-Qadr of de Waardevolle Nacht, stond het merk Red Bull blikjes energiedrank uit te delen aan de Grote Moskee in het Jubelpark. Dat schrijft de krant La Capitale donderdag en wordt door de fabrikant bevestigd aan onze redactie.
De actie was direct gericht naar moslims. Naast blikjes werden er flyers uitgedeeld met een tekening van een man in djellaba en het opschrift "voor dagen die 's nachts beginnen", een duidelijke verwijzing naar de Ramadan.
Duidelijk weloverwogen marketing ook, want de Waardevolle Nacht is een druk moment in de moskee.
De actie viel niet in goede aarde bij de aanwezige gelovigen. "Bij velen overheerst het gevoel dat moslims het hele jaar door niet van tel zijn. Enkel tijdens de ramadan staan alle rekken en reclamebrochures vol met producten voor moslims", reageert Michael Privot van belangenvereniging EMBEM in de krant.
"Na het avondgebed zijn de moslims in een spirituele staat en hebben ze geen boodschap aan opgedrongen consumptie", zegt Privot nog.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.