De bewoners van de Mussengang zijn boos. Deze kleine zijsteeg van de Graystraat behoort hen in normale omstandigheden toe, maar is tegenwoordig eerder het terrein van autodieven, wildparkeerders en agressievelingen. Het gemeentebestuur belooft beterschap, maar op grote veranderingen is het nog lang wachten.
Mussengang: automobilisten verpesten woonerf
‘E rg gemeend: ik wil hier weg,” zegt Philippe Brodzki, beeldend kunstenaar, met atelier achteraan de Mussengang. “Vroeger konden we hier feesten organiseren tot de volgende ochtend en kraaide er geen haan naar. Als ik dat nu zou doen, zouden de autoruiten van heel wat gasten ingeslagen zijn, of hun banden leeggelaten. Of erger: zou er iemand aangevallen zijn.” Overdreven? Brodzki knikt van neen. “Enkele jaren geleden zijn hier op één nacht 36 banden lek gestoken. En haast iedereen die hier woont heeft al eens te maken gekregen met agressie.”
Het grootste problemen in de Mussengang – dat alle andere problemen lijkt te genereren – is dat er massaal geparkeerd wordt op de parking die voorbehouden is voor gebruikers en bewoners van het steegje. “We hebben hier al van alles gehad: caravans die maanden bleven staan, motorhomes, gestolen auto’s, maar het vaakst zijn het mensen uit aanpalende straten die hier gewoon hun auto parkeren. Zonder iets te vragen. En als je er een opmerking over maakt dan krijg je in het beste geval een stevige verwensing naar je hoofd geslingerd, en in het slechtste een duw of een vuistslag,” zegt Brodzki. “Je moet weten dat de meeste van die chauffeurs ook aan een razende vaart onze steeg komen binnengereden. Zo is de kat van de buurvrouw onlangs overreden. Hier wonen kinderen. Zijn zij de volgende slachtoffers?”
Een en ander heeft te maken met de bizarre ligging van de gang: een beetje verdoken, en met kunstenaarsateliers en huizen die uit het zicht van de Graystraat liggen. Duistere plekken, met andere woorden. “Er is nochtans verlichting van de gemeente,” meent Brodzki. Maar dat blijkt niet genoeg. De Mussengang is ook een administratieve grens: ze ligt deels op het grondgebied van Elsene en deels op het grondgebied van Etterbeek, maar is eigendom van de gemeente Elsene. Toch belt Brodzki bij problemen naar de politiezone Montgomery, waarin Etterbeek zit. “Want die komen tenminste. Als je naar Brussel-Elsene belt, dan zie je nooit een patrouille.”
De problemen in het steegje zijn niet nieuw. Daarom trokken de bewoners eind oktober naar de Elsense gemeenteraad voor een burgerinterpellatie om een oplossing te vragen voor de parkeerproblemen en de onveiligheid. Zij stelden onder meer voor om officiële parkeerplaatsen en een sluis of poort te voorzien.
“De gemeente heeft hier vroeger al eens van die hekjes in de grond gezet zodat de auto’s niet meer door konden, tenzij de chauffeurs een sleutel hadden.” Brodzki toont een foto van een man die tegen zo’n hekje trapt. “Kijk, dat doen ze ermee, en ze schamen zich zelfs niet als je er een foto van neemt.” Op een andere foto staat een jongeman met een Engelse sleutel in zijn hand wild te gesticuleren naar de fotograaf. Op de achtergrond staat zijn wagen omhooggekrikt. “Tja, wat doen ze hier allemaal niet?” vraagt de kunstenaar zich af.
Solide hek
“Ik ken de problemen in de Mussengang,” zegt burgemeester Willy Decourty (PS). “We hebben in het verleden al eens hindernissen voor auto’s geplaatst maar die werden na verloop van tijd gesloopt. En schriftelijke aanmaningen aan de wildparkeerders om hun auto te verwijderen werden gewoon genegeerd. We pakken de zaken nu anders aan. Ik heb de opdracht gegeven om een aanbesteding uit te schrijven voor een solide hek. Dat moet de komende jaren het wildparkeren tegengaan. Nadien wordt de buurt onder handen genomen ter gelegenheid van het wijkcontract Maalbeek.”
Maar dat is pas voor ergens in 2017, zo stelt buurtbewoonster Emmanuelle Wasterlain. “Hopelijk komt er ook echt een oplossing voor onze problemen, voordat het wijkcontract onze steeg onder handen neemt.”
De plannen voor de Mussengang in het wijkcontract zien er veelbelovend uit. Er wordt onder meer nagedacht over een verbinding tussen een toekomstig groendak op het dak van de aanpalende Colruyt en de gemeenschappelijke tuin van de Mussengang, een verbinding tussen het aanpalende schooltje met het groen, en ook over de bouw van zes woningen boven en naast de gang vlak aan de Graystraat. Die woningen zouden dan betere oplossingen moeten toelaten om het wildparkeren tegen te gaan. De kostprijs van die projecten wordt geraamd op 2,8 miljoen euro.
De gemeente Elsene heeft vroeger al eens geïnvesteerd in de Mussengang. In 1994 werd de Kleine Mussengang opgewaardeerd door het wijkcontract Gray. “Voorheen waren er op die plaats veel garages,” zegt burgemeester Decourty, die toentertijd schepen was.
“De afbraak van die garages paste in grote afbraakwerken in de Leopoldwijk. Daarbij werden toen heel wat kunstenaarsateliers afgebroken. We hebben die ateliers dan ‘verplaatst’ naar de Mussengang en er een gemeenschappelijke tuin opgetrokken.” Volgens Brodzki is de laag aarde van die tuin weliswaar te dun om er groenten te kweken. “Dat moet noodgedwongen in bloembakken.”
Lees meer over: Elsene , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.