De N-VA vindt dat het beleid van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) inzake elektrische laadpalen tekort schiet. “In 2020 zullen er meer dan 2.000 elektrische wagens rondrijden in Brussel. Dan is honderd laadpalen veel te weinig”, aldus parlementslid Liesbet Dhaene. Het kabinet van Smet nuanceert. “Het plan is nog steeds om aan de gevraagde 210 te voldoen, maar we beginnen met honderd.”
N-VA: ‘Honderd elektrische laadpalen is veel te weinig’
Lees ook: Brussel krijgt er 150 laadpalen bij
Begin april dit jaar besliste de Brusselse regering om over een termijn van maximum twee jaar minstens honderd elektrische laadpalen te installeren op gewestelijke en lokale wegen. N-VA-parlementslid Liesbet Dhaene vindt dat veel te weinig en zegt dat minstens het dubbele van dat aantal noodzakelijk is om aan de vraag te kunnen voldoen.
‘Brusselse regering ligt er niet wakker van’
“In 2020 zullen er tussen de 2.100 en 2.500 elektrische wagens in Brussel rondrijden. Dan kom je niet toe met honderd laadpalen. Als je weet dat er per tien wagens een laadpaal vereist is, kom je uit op een totaal van 210 oplaadpunten.”
Dhaene haalt haar cijfers uit onderzoeken die door de regering zelf zijn aangevraagd. Ze begrijpt dan ook niet dat minister Smet hier geen rekening mee houdt. “Na al deze studies had ik toch verwacht dat het kabinet van de minister op zijn minst zou weten hoeveel bijkomende laadpalen Brussel exact nodig heeft. Het lijkt alsof de Brusselse regering niet wakker ligt van de overstap naar elektrische wagens.”
‘Honderd laadpalen is slechts een begin’
Het kabinet van minister Smet weerlegt de kritiek van Dhaene. “De Brusselse regering heeft nu een bestek met voorwaarden uitgestuurd waarop bedrijven die de uitbating van de laadpalen op zich willen nemen kunnen reageren. Het is de bedoeling om samen met een ondernemer een uniforme laadinfrastructuur te creëren voor het volledige gewest”, zo begint woordvoerder Mathias Dobbels zijn verhaal.
“Het klopt dat we starten met een netwerk van honderd palen, maar dat is slechts een begin. Op termijn willen we nog altijd doorgroeien naar een capaciteit van 210 laadpalen. Tot dat aantal bereikt is, zullen burgers ook te allen tijde een aanvraag kunnen indienen om extra laadpunten te bekomen”, zo besluit Dobbels.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.