Tegen 2020 zou 10 procent van de Brusselse taxivloot uit elektronische taxi’s moeten bestaan. Dat zegt de taxifederatie GTL. Dat betekent dat er zo’n 70 e-taxi’s bij moeten komen, bovenop de 50 die nu al rondrijden. 'Maar daarvoor is er nood aan een betere infrastructuur, zoals meer oplaadpunten.'
‘Naar 120 elektrische taxi’s in Brussel tegen 2020’
Maandag kondigden de Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie GTL aan dat er projecten worden uitgerold om in verschillende Vlaamse steden elektrische taxi’s te laten rijden. Na een proefperiode in Antwerpen en Leuven tonen ook Gent, Mechelen en Brugge interesse om e-taxi’s in te voeren.
In Brussel rijden er al twee jaar lang elektrische taxi’s rond: in 2014 gaf de Brusselse regering vijftig licenties voor elektrische taxi’s, bovenop de ongeveer 1.200 reeds bestaande taxilicenties. Die taxi’s rijden twee jaar later nog altijd rond, uitsluitend bij kleine taxibedrijven. Daardoor bestaat ongeveer 4 procent van de bestaande taxivloot uit elektrische taxi’s. “Daarmee heeft de Brusselse taxivloot nu al een veel betere ecoscore dan de andere gewesten”, zegt Pierre Steenbergen van GTL.
10 procent taxi's op groene stroom
Tegen 2020 wil de Bond Beter Leefmilieu in heel het land minstens 10 procent van de taxi’s op groene stroom laten rijden. In Brussel is die doelstelling volgens Steenbergen niet onhaalbaar. “Dat betekent dat er zo’n 70 elektrische taxi’s bij moeten komen, om in totaal aan 120 te komen. De taxisector is zeker vragende partij, vooral omdat de maatschappij hierom vraagt. Er is ook een Europese richtlijn die landen dwingt om tegen 2020 maatregelen te nemen om voor meer groene mobiliteit te zorgen.”
Volgens Steenbergen is de technologie rond e-taxi’s al fel verbeterd tegenover twee jaar geleden. “Er komen nieuwere, goedkopere modellen op de markt, die beter geschikt zijn om als taxi’s te dienen. Ze kunnen ook langere afstanden aan, tot boven de 300 kilometer. De elektrische auto’s kosten wel meer bij aankoop, maar omdat er geen benzinekosten zijn, kan dat geld relatief snel teruggewonnen worden.”
Taxistandplaatsen met een oplaadpunt
Voor het aantal elektrische taxi’s kan toenemen, moeten er wel nog wat obstakels weggenomen worden. “Er zijn nog altijd nauwelijks laadpunten voor de auto’s”, aldus Steenbergen. “Sommige bedrijven hebben een eigen infrastructuur met laadpunten, maar toch blijven openbare taxistandplaatsen met een oplaadpunt noodzakelijk. Dan kunnen de wagens opladen terwijl de chauffeurs wachten op klanten.”
Nog volgens Steenbergen mogen de e-taxi’s niet marktverstorend werken. “Het is belangrijk om geen extra licenties toe te kennen, maar de licenties voor bestaande taxi’s progressief te vervangen door licenties voor elektrische taxi’s.”
De taxifederatie wijst ook nog op een administratief probleem rond de bestaande vergunningen. “Bij de procedures voor de toekenning van de licenties in 2014 zijn er administratieve fouten gebeurd. Tegen februari 2017 moet dat in orde zijn, anders vervallen de huidige vergunningen. Maar dat is een vrij eenvoudig administratief probleem”, zegt Steenbergen.
Volgens het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zijn er nog geen concrete plannen om nieuwe licenties toe te kennen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.