fietspad havenlaan c Ivan Put

Naar de rechtbank om fietspaden af te dwingen

© brusselnieuws.be
05/02/2015

De nieuwe website velodossier.be geeft Brusselse fietsers de kans om gevaarlijke situaties te melden. De groep achter de site wil zo een dossier samenstellen om naar de rechtbank te trekken en veilige fietspaden af te dwingen.

De website is een eerste stap in het crowdfundingproject 'Geef jezelf een fietspad cadeau/ Offrez-vous un bout de piste', waarmee eind 2014 meer dan 200 mensen samen 7.700 euro verzamelden.

Op de site kunnen Brusselse fietsers foto’s en video’s van onveilige verkeerssituaties uploaden. De bedoeling is om zoveel mogelijk materiaal te verzamelen dat deel moet uitmaken van een juridisch dossier. “In Valence in Frankrijk slaagde een fietser erin om de aanleg van een fietspad bij de rechtbank af te dwingen, dat heeft ons geïnspireerd”, zegt initiatiefnemer Joost Vandenbroele. “Wij willen hetzelfde bereiken. Met de hulp van juridische experts willen we ervoor zorgen dat er in Brussel méér en veiligere fietspaden komen.”

Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) maakte vorige week bekend dat de regering dit jaar 12 miljoen euro in fietsinfrastructuur pompt. Onvervulde beloftes uit het verleden boezemen de initiatiefnemers echter weinig vertrouwen in. “Pascal Smet beloofde dat tegen 2009 alle gewestwegen een fietspad zouden hebben”, klinkt het. “Tien jaar later is het op het merendeel van de gewestwegen levensgevaarlijk fietsen, laat staan dat de beloofde fietspaden er al liggen. Vandaag worden Brusselaars andermaal koest gehouden met beloftes.”

Het kabinet-Smet nuanceert echter de belofte uit 2009. "Toen is gezegd dat alle gewestwegen afgescheiden fietspaden of fietsmarkeringen zouden krijgen", zegt woordvoerder Gorik Van Holen aan brusselnieuws.be. "Ik denk dat alle fietsverenigingen zullen erkennen dat er toen veel in gang is gezet. We hebben de ambitie om daar nu verder in te gaan. Geef ons de kans om dat te realiseren."

Probleemzones
De onveilige punten die op de website worden gesignaleerd, worden in kaart gebracht. Relevante getuigenissen worden ook doorgestuurd naar de betrokken gemeente, de fietsmanager van het Gewest en de mobiliteitsminister. Momenteel staan er al 55 probleemzones op de website.

Komende zomer moet er dan meer nieuws zijn over de eventuele juridische stappen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni