Neerpede verzet zich tegen vastgoedproject
C oncreet is het terrein nu onderverdeeld in vier verkavelingen (zie schets hiernaast), waarvan het grootste deel de verkaveling Erasmus wordt, met 1.481 woningen (grijs) en 265 sociale woningen (rood), een stukje nog te onteigenen gronden (paars) en ten slotte de verkaveling Ketel.
Dat de Ketelwijk een aparte verkaveling zou worden, is de bewoners een doorn in het oog. "Daardoor ligt het stuk grond buiten het Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) en krijgen de projectontwikkelaars vrij spel. Natuurlijk zullen ze er dan voor kiezen om het zo veel mogelijk te laten renderen en zullen ze geen rekening houden met de leefbaarheid van de wijk," zegt Steven De Ridder van het wijkcomité Neerpede Blijft. De Ridder is overigens betrokken partij: hij woont op het perceel (pal in het midden op de simulatie hierboven rechts) dat helemaal ingebouwd zal worden door de nieuwe bouwprojecten.
Neerpede Blijft maakte de bezwaren over aan het gemeentebestuur: "De vier projecten samen brengen zo'n 6.500 nieuwe inwoners met zich mee, geconcentreerd op één plaats. Dan heb je het grootste uitbreidingsproject aller tijden in het Brussels gewest," staat in de nota.
Voor ingrepen als deze is een degelijk stedenbouwkundig beleid nodig, dat je alleen kunt garanderen met een BBP, vindt het wijkcomité. Een verkavelingsvergunning heeft slechts een beperkte verordenende waarde omdat ze na vijf jaar al kan vervallen. Bovendien is het "nonsens", vindt het comité, om twee stukken die één geheel vormen, aan verschillende stedenbouwkundige normen te onderwerpen. Met andere woorden: een coherente aanpak wordt zo onmogelijk.
Concreet zouden de aanpalende, al bestaande woningen aan de Lenniksebaan drie meter lager zijn dan de gemiddelde bouwhoogte onder de dakgoot van de woningen in de Ketel-verkaveling. "De plannen, zoals ze er voorlopig uitzien, ogen ook saai en monotoon. Het project had veel interessanter uitgewerkt kunnen worden," vindt De Ridder, die zelf architect is. Het woonblok past volgens hem ook helemaal niet bij de aanpalende landelijke natuurzone Neerpede. Bovendien werd bij de berekening van het benodigde aantal parkeerplaatsen geen rekening gehouden met mogelijke bedrijfswagens, wat dan weer een verschrikkelijke parkeeroverlast tot gevolg kan hebben. "Stel dat er een arts of architect woont. Dan heb je al plaatstekort," zegt De Ridder.
Gemeente versus gewest
De gemeente staat achter de bewoners, maar dreigt haar krachten te moeten meten met het Gewest om de verkaveling tegen te gaan. Ondanks het verzet ziet het ernaar uit dat het Brussels Gewest onder impuls van Françoise Dupuis de vastgoedbonzen geen strobreed in de weg zal leggen en hun een verkavelingsvergunning zal afleveren. De gemeente daarentegen schaart zich achter de bewoners en kan er nog een stokje voor steken. "Maar dan moet ze nu wel heel krachtdadig optreden," zegt gemeenteraadslid Elke Roex (SP.A). Door een BBP op te maken en goed te keuren, kan ze de aflevering van de verkavelingsvergunning blokkeren. Maar daarvoor moet het BBP er wel zijn vóór de verkavelingsvergunning. "De projectontwikkelaars spelen hierop in en willen zo snel mogelijk de verkavelingsvergunning aanvragen," aldus Roex. "Ze werken nu elke procedure van het openbaar onderzoek nauwkeurig af en zullen weldra beginnen met de verplichte milieueffectenstudie. Het is nu al duidelijk dat ze ook daar heel snel werk van maken. Zo zullen ze die waarschijnlijk in drie, vier maanden rond krijgen in plaats van in een jaar. Op die manier willen ze de gemeente in snelheid pakken. Want als zij eerder klaar zijn dan de gemeente, ligt de weg helemaal open."
De bevoegde schepen, Anne-Marie Vanpévenage (MR-FDF), zegt ondertussen al het mogelijke te doen om het plan zo snel mogelijk klaar te krijgen. "Het probleem is wel dat we afhangen van het Gewest voor de samenstelling van de begeleidingscommissie. En die heeft er belang bij om het dossier te laten aanslepen."
Of het BBP er op tijd komt of niet, is niet helemaal bepalend, want uiteindelijk kunnen de vastgoedontwikkelaars in beroep gaan bij het Gewest - en dat heeft het laatste woord. Maar de gemeente heeft een stok achter de deur. "Als het stuk verkaveld is, kan de gemeente weigeren de weginfrastructuur op de lap grond goed te keuren, want dat is een lokale bevoegdheid. De projectontwikkelaars zouden dan te eeuwigen dage het onderhoud van de wegen voor hun rekening moeten nemen. En dat zou ze weleens zuur kunnen opbreken."
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.