Wie in de toekomst van op de Ring het shoppingcentrum NEO wil bereiken, zal dat via parking C en een nog aan te leggen weg kunnen doen. Dat is althans het plan van de Stad Brussel, die achter het shoppingcentrum zit. Maar het college van Grimbergen heeft nu een negatief advies gegeven voor het stukje dat op haar grondgebied loopt. Opvallend: ook Ghelamco, dat op parking C het Eurostadion wil bouwen, diende een bezwaarschrift in.

Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om de buurtweg, die nog steeds niet is afgeschaft en schuin over parking C loopt. Het gaat wel om een 630 meter lange, nog aan te leggen vierbaansweg tussen parking C en NEO (zie foto).

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de weg alleen maar door vrachtwagens zou worden gebruikt, om aan de voorkant van de Heizelpaleizen materiaal te kunnen leveren. Die logistieke verbindingsweg zou onder de Romeinse Steenweg lopen en zo het lokaal wegennet ontlasten.

Toegangsweg NEO
Maar de voorkant van de Heizelpaleizen is tegelijk de achterkant van NEO. Op een kaartje op de website van NEO staat de verbindingsweg dan ook als toegangsweg. En op een persconferentie over het sportcentrum vorige week, zei toekomstig burgemeester Philippe Close (PS) onomwonden dat de verbindingsweg een invalsweg voor NEO wordt. “We willen ook klanten van buiten Brussel”, zei hij.

Voor de weg op Brussels grondgebied is er al een vergunning sinds eind 2016. Maar het college van Grimbergen heeft op 15 mei 2017 een negatief advies gegeven voor het stukje verbindingsweg op Vlaams grondgebied. In haar motivering stelt het college dat het onmogelijk de impact van de nieuwe projecten op de mobiliteitsproblematiek kan inschatten.

De weg dient immers niet alleen voor vrachtwagens die aan Brussels Expo leveren, maar mogelijk ook voor gebruikers van het Eurostadion, de ondergrondse parking, de Heizelpaleizen en NEO. Allemaal op enkele honderden meters van elkaar.

Bezwaarschrift Ghelamco
Opvallend is dat ook Ghelamco, de bouwheer van het Eurostadion, een bezwaarschrift indiende bij het college. Ze zijn betrokken partij, want een klein stukje van de verbindingsweg zou over parking C lopen, het terrein dat zij in erfpacht hebben.

“Het is meer een vraag om verduidelijking”, zegt Philip Neyt, bestuurder bij Ghelamco aan BRUZZ. “Wij willen aantonen dat het voor ons om een private weg gaat. Wij hebben dat immers zo geïntegreerd in ons project.”

Ghelamco doet dat naar eigen zeggen om optimaal rekening te houden met de opmerkingen die Grimbergen gaf op de bouwaanvraag voor het Eurostadion. “Toen Grimbergen onze bouwvergunning voor het Eurostadion weigerde, gaven ze onder andere als reden dat het onduidelijk is hoe onze aanvraag aansluit op de verbindingsweg. Met dit bezwaar tonen wij aan met hun opmerkingen rekening te houden”, aldus Neyt.

Belangrijke sleutel
Een andere verklaring is dat Ghelamco de controle over wie over de weg rijdt in handen wil houden. Als het stukje weg op parking C privaat is, kan Ghelamco beslissen om die af te sluiten, bijvoorbeeld voor een match van de Rode Duivels. Zo houdt Ghelamco de site gereserveerd voor haar eigen activiteiten, die al genoeg drukte met zich meebrengen.

Maar privaat of niet, als het van het college van Grimbergen afhangt, komt de verbindingsweg er niet. Ze formuleerde daar op 15 mei een advies toe. Het is nu aan de Gewestelijk Stedenbouwkundig ambtenaar om de vergunning te verlenen of te weigeren. Gebeurt dat laatste, dan ziet NEO een belangrijke toegangsweg wegvallen. De uitspraak volgt half augustus.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni