Net Brussel heeft 95 nieuwe vrachtwagens besteld om vuilnis op te halen. Het gaat om het model ‘Econic’ van Mercedes-Benz die rijden op diesel maar wel een roetfilter ingebouwd hebben. "Elektrische of hybride alternatieven zijn op dit moment nog drie maal zo duur en ook te groot voor de kleine straatjes in een grote stad als Brussel", aldus woordvoerder Etienne Cornesse. De eerste dertien vrachtwagens zijn al in gebruik genomen.
Net Brussel bestelt 95 dieselvrachtwagens met roetfilter
"Eens per tien jaar vervangt Net Brussel de voertuigen", verklaart Net Brussel-woordvoerder Etienne Cornesse. "Dat is de termijn waarna een vrachtwagen versleten is en wordt afgedankt. De onderdelen ervan worden wel steevast doorverkocht en hergebruikt."
"Voor de nieuwe exemplaren hebben we gekozen voor het model 'Econic' van Mercedes-Benz. In totaal zijn er 95 vrachtwagens besteld waarvan er 60 zullen worden ingezet voor de klassieke huis-aan-huisophaling. De overige 35 vuilniswagens zullen zich toespitsen op de afvalcontainers."
"De huisvuilophaling gebeurt twee keer per week voor de witte zakken en één keer per week voor de gele, blauwe en groene zakken. De nieuwe vrachtwagens zullen voornamelijk worden ingezet in Schaarbeek, Neder-Over-Heembeek en Drogenbos en zullen daarmee de vloot van Net Brussel, die bestaat uit 750 voertuigen, aanvullen."
'Dieselwagen nog te voordelig'
De spiksplinternieuwe modellen rijden op diesel, maar beschikken wel over een roetfilter. "Het is op dit moment nog veel te duur om over te schakelen op een elektrische of hybride variant. Aan een dieselmodel hangt op dit moment een prijskaartje van 175.000 euro, wat bij een elektrische vrachtwagen kan oplopen tot maar liefst 500.000 euro", zo zegt Cornesse.
"De elektrische wagen is ook een stuk groter, wat hem minder wendbaar maakt in de kleine straatjes van een grote stad als Brussel. Onze mensen moeten vaak in- en uitstappen en dan is het belangrijk dat er niet zo’n groot hoogteverschil is. Bovendien is de oplaadcapaciteit van de batterij beperkt, wat bij lange ophaalrondes voor problemen kan zorgen."
Tot slot was ook de aanwezigheid van een goed ontwikkelde truckconcessie in Sint-Pieters-Leeuw een doorslaggevend argument voor Net Brussel in het sluiten van deze overeenkomst, legt André Dewilde, directeur Reasearch & Development van het Wagenpark van Net Brussel uit.
'Elektrisch in de toekomst kan zeker'
Cornesse verzekert wel dat er bij deze bestelling rekening is gehouden met het milieu. "De wagens zijn gebouwd conform de Europese emissienorm 6, wat wil zeggen dat ze van de bestaande dieselwagens de laagste uitstoot hebben van allemaal. Als de verhouding prijs-kwaliteit van de elektrische modellen in de toekomst verbetert en ook de efficiëntie ervan toeneemt, dan zullen we natuurlijk de overstap in overweging nemen."
N-VA: 'Aankoop van dieselwagens is schuldig verzuim'
Brussels parlementslid voor de N-VA Liesbet Dhaene begrijpt de houding van Net Brussel en bij uitbreiding van Brussels staatssecretaris voor Openbare Netheid Fadila Laanan (PS) niet. "Het Brussels Wetboek voor Lucht, Klimaat en Energie heeft een hoofdstuk over het 'Voorbeeldgedrag van de overheden inzake vervoer'."
"Vorig jaar paste de Brusselse meerderheid dit hoofdstuk al aan om niet te moeten overschakelen naar elektrische MIVB-bussen. Deze wetswijziging maakte het mogelijk hybride bussen toch nog toe te laten tot 1 januari 2030. Maar in dit geval is er zelfs geen sprake van hybride voertuigen, het gaat om echte dieselvoertuigen."
Over de reden waarom Net Brussel niet kiest voor elektrische of hybride varianten is Dhaene duidelijk. “Het zijn de gebruikelijke smoesjes die aantonen dat er gewoon geen wil is om beloofde maatregelen die de luchtverontreiniging moeten aanpakken, ook in praktijk om te zetten”, besluit Dhaene.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.