New York Times: 'Brussel wint aan culturele macht'
Aanleiding voor het artikel in het magazine van de NYT is de kunstbeurs Art Brussels, van 18 tot 21 april op de Heizel. In een interview zegt de nieuwe curator Katerina Gregos dat Brussel "een moeilijk grijpbare stad is". "Je kan Brussel niet echt beschrijven, omdat de stad ook niet met een duidelijk beeld van zichzelf voor de dag komt."
"Soms baal ik van het gebrek aan ambitie van de stad, maar aan de andere kant houdt het de stad gezond", zegt Gregos nog.
Het artikel verwijst naar de bloeiende kunstscène in Brussel, vooral dankzij de opening van nieuwe privé-kunstgaleries. De goedkope woonprijzen - ten minste in vergelijking met hoofdsteden in de buurlanden - dragen daartoe bij. Brussel wint op die manier aan culturele macht, schrijft de auteur. Wat ook bijdraagt tot die evolutie is een verschuiving van het hart van de Duitse kunstscène naar het oosten, naar Berlijn en Leipzig. Die trend zorgde voor een vacuüm in de regio. "It's a city in the middle of everything and at the center of nothing."
Maar de afwezigheid van een museum voor moderne en hedendaagse kunst blijft een pijnpunt. Volgens galeriehouder Jan Mot is dat mede het gevolg van het feit dat België geen patriottisch land is. "Een nationaal museum zou voor velen een aftands signaal zijn van iets nostalgisch".
'Wereldstad zonder wereldklasse'
Volgens journalist Jim Lewis van de NYT is dat tegelijk de sterkte en de zwakte van Brussel: het maakt van de stad een wereldstad, maar zorgt ervoor dat het geen wereldklasse heeft.
Eerder had een andere Amerikaanse kwaliteitskrant, de Wall Street Journal, een artikel gewijd aan de rijke treintraditie in ons land. De krant kijkt uit naar de opening van Train World, het toekomstige treinmuseum in Schaarbeek.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.