Nieuw: de fietsbox
Leefmilieu Brussel (voorheen BIM) lanceerde met de Lokale Agenda 21 een oproep voor projecten die de duurzame ontwikkeling een duwtje in de rug geven. De gemeente Schaarbeek kaapte de prijs weg met haar idee om her en der in de wijken fietsboxen te installeren. Want de gemeente stelt vast, zegt schepen van Mobiliteit Christine Smeysters (Ecolo), dat heel wat bewoners wel willen fietsen, maar dat ze de tweewielers in hun kleine flatje of smalle gang niet kwijt kunnen. En als er auto's op de openbare weg staan, waarom dan geen fietsparkeergelegenheid? "We installeren al fietsbeugels voor bewoners die dat willen," zegt Smeysters. De fietsbox gaat nog een stuk verder: die kan individueel afgesloten worden en is dus beveiligd tegen diefstal.
Er zijn nogal wat modellen op de markt, maar de gemeente zal de boxen waarschijnlijk zelf in elkaar timmeren in de gemeentelijke ateliers. Het kan zo zelfs een tewerkstellingsproject worden voor kortgeschoolde werklozen.
Een nadeel aan de fietsbox is dat het een zoveelste installatie is op de openbare weg, en bovendien niet de mooiste. "We zullen daarom aandacht besteden aan de integratie in de openbare ruimte," zegt Smeysters, "bijvoorbeeld door de box in groene ruimtes in te planten." Waarnemend burgemeester Cécile Jodogne (FDF) merkt op dat er in elk geval een bouwvergunning nodig is, "want fietsboxen kunnen niet beschouwd worden als regulier stadsmeubilair." De gemeente wil er, als proef, tien installeren vanaf 2009.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.