De vzw Touche Pas à Ma Pote lanceert binnenkort een nieuwe mobiele app tegen seksisme en intimidatie. Via meldingen brengen gebruikers het fenomeen in kaart, waardoor de overheid kan optreden. Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V) komt met 28.500 euro over de brug voor de ontwikkeling ervan.
Nieuwe app tegen seksuele intimidatie
Uit Europees onderzoek blijkt dat 30 procent van de vrouwen al slachtoffer is geweest van geweld op straat, en niet minder dan 60 procent van seksuele intimidatie.
“We kennen helaas allemaal de verhalen. Ik ben zelf in Brussel, maar ook elders, al verschillende keren nageroepen geweest", zegt staatssecretaris Debaets aan BRUZZ. "En dat niet in de meest fraaie bewoordingen. We moeten dat niet onder de mat vegen, dat is een probleem. En daar wil ik iets aan doen."
Debaets lanceerde daarom eind 2016 al de sensibiliseringscampagne Meld Geweld, die oproept om ook effectief klacht in te dienen bij straatintimidatie. Nu volgt een mobiele applicatie.
Helpende hand
Inspiratie zocht en vond men bij de Franse app HandsAway . Met het icoon van een handje kan een gebruiker een signaal geven dat ze zelf lastig gevallen wordt of een getuigenis geven dat iemand anders lastig gevallen wordt. Vervolgens moet de gebruiker aangeven of het fysieke of verbale agressie was, de plek aangeven waar het gebeurde.
Gebruikers kunnen ook een gesproken of geschreven boodschap geven aan andere gebruikers die in de buurt zijn. Zij krijgen dan een melding en kunnen eventueel beslissen als Street Angel om tussen te komen of het slachtoffer te helpen.
'Niet zaligmakend'
“Enerzijds brengen we zo het probleem beter in kaart", zegt Debaets, "anderzijds versterken we de onderlinge solidariteit en maken we getuigenissen en een tussenkomst mogelijk. We beseffen dat de app geen uniek zaligmakende oplossing is. Maar het is belangrijk dat we vrouwen de kans geven het uit te spreken en het probleem beter in kaart brengen om als overheid ook beter te kunnen ingrijpen.”
De lancering van de app is voor binnen vier à vijf maanden en zal gepaard gaan met een communicatiecampagne. De ontwikkelaars mikken initieel op 6.000 gebruikers.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.