Het is wet van Meden en Perzen. Als het fietsgebruik stijgt, daalt het risico op een fietsongeval. In Brussel is dat niet anders.
Nieuwe cijfers verkeersongevallen: Meer fietsers, minder ongevallen
Er was vorige week verwarring in de media. Volgens cijfers van het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is het aantal fietsongevallen fors gestegen. Met dertig procent in één jaar tijd. In de eerste helft van het jaar zelfs met 75 procent.
Zowel minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) als staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) haastten zich om te zeggen dat de verklaring ligt bij de toename van het aantal fietsers.
Wie beide statistieken naast elkaar legt, ziet dat dit inderdaad klopt. Het aantal fietsongevallen met letsels is tussen 2008 en 2015 fors gestegen: van 355 tot 590. Als de tendens van het eerste halfjaar zich verderzet, breekt Brussel in 2016 het trieste record met 642 fietsongevallen.
In dezelfde periode is echter het aantal fietsers ook gestegen. Met 1 à 2 procent per jaar. Alleen in 2013 was er een lichte daling.
Het volstaat om beide cijfers naast elkaar te plaatsen om te zien dat het relatieve risico op een ongeval met de fiets in diezelfde periode gedaald is (rode lijn).
De verklaring is simpel: hoe meer fietsers, hoe alerter de andere weggebruikers ervoor zijn. Met de aan- of afwezigheid van fietsinfrastructuur heeft dit weinig te maken.
Om naar een nulrisico te gaan, en nog meer mensen te overtuigen om te fietsen, moeten er natuurlijk wél fietspaden bijkomen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.