Nieuwe constructieblunder in Parking Flagey
De metalen en glazen constructies op het plein zijn niet geschikt voor een lift. Ze zijn ontworpen met materialen die in de harmonie van het plein moeten passen. De structuur ervan is echter niet sterk genoeg om het gewicht en de bewegingen van een lift te dragen. Bovendien is de liftkoker te klein. Zonder lift is de parking niet toegankelijk voor oudere of minder mobiele mensen.
Ook de glazen hokjes die de trappen tegen de regen moeten beschermen, doen hun werk niet naar behoren. Als het hard regent, gutst het water in beekjes naar de parking.
De gemeente Elsene wijst het studiebureau Bagon B Group met de vinger. Het studiebureau was door het Brussels Gewest aangesproken om het nieuwe plein te ontwerpen. Uitgerekend om misverstanden te vermijden heeft de gemeente ook de ondergrondse liftkoker aan Bagon B Group uitbesteed. "Wij hebben een parking met lift besteld. Het is dus aan het studiebureau en niet aan ons om een oplossing te vinden," zegt burgemeester Willy Decourty (PS).
Volgende vrijdag overleggen de aannemer en de technische diensten op het kabinet van minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A).
Overstromingsgevaar
De parking onder het Flageyplein telt 186 plaatsen en kost de gemeente 7,5 miljoen euro, maar is nog altijd niet in gebruik. In november zijn de werkzaamheden aan de parking begonnen, na een maandenlange vertraging door een meningsverschil tussen het Brussels Gewest en de gemeente Elsene over het overstromingsgevaar in de parking. Er is een studiebureau aangesteld om die problemen op te lossen. De gemeente Elsene wil er alleszins niet voor opdraaien.
Lees meer over: Elsene , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.