De Brusselse regering heeft de vernieuwde rijopleiding in Brussel definitief goedgekeurd. Die zal er helemaal anders uitzien dan in Vlaanderen: zo zal het vanaf 2018 mogelijk zijn om na dertig uur rijlessen meteen een examen af te leggen, dus zonder stage. “Daarmee spelen we in op het leven in de grootstad”, zegt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).
Nieuwe rijopleiding: meteen examen na 30 uur rijlessen
De contouren van de nieuwe rijopleiding werden al in mei 2016 voorgesteld door Debaets, maar de regering zette pas begin juli het licht op groen.
Wie in Vlaanderen een rijbewijs wil halen, moet minstens negen maanden stage lopen vooraleer hij of zij een examen kan afleggen. Brussel kiest voor een flexibeler systeem: de looptijd van de stage is afhankelijk van het aantal gevolgde uren rijlessen. De huidige situatie blijft behouden: wie twintig uur les volgt, mag na drie maanden een kans wagen op het praktijkexamen. Veertien uur les verlengt de stagetijd naar zes maanden. Je kan ook zonder lessen een rijbewijs proberen halen, maar dan moet je, net zoals in Vlaanderen, negen maanden oefenen.
Geen eigen wagen
De grote nieuwigheid is echter de mogelijkheid om zonder stage een examen te kunnen afleggen. Daar moet je wel dertig uur rijlessen voor volgen. Debaets wil zo inspelen op het autogebruik in Brussel, omdat veel Brusselaars geen eigen wagen hebben. “Jonge mensen wachten met het behalen van hun rijbewijs, omdat ze in de stad geen auto nodig hebben. Maar als ze dan plots toch een rijbewijs nodig hebben, bijvoorbeeld voor een job, is een wachttijd van drie tot negen maanden problematisch”, zegt ze in De Standaard.
Verkeersveiligheidexpert Tom Brijs (UHasselt) is in De Standaard kritisch voor het idee. “De opleiding via de rijschool is wel goed, maar de ervaring die je opdoet in die dertig uur kan nooit dezelfde zijn als wanneer je negen maanden oefent.”
Maar daar maakt Brussel zich minder zorgen over, omdat er een drempel bestaat: dertig uur les kost zo’n 1.500 euro, en volgens Debaets zullen de achttienjarigen daarom niet snel voor die formule kiezen, terwijl zij wel de grootste risicogroep vormen. “Alleen wie dringend een rijbewijs nodig heeft, zal voor die formule kiezen”, klinkt het.
Theoretisch examen
Ook het theoretisch rijexamen wordt aangepast. Net als in Vlaanderen voert Brussel een risicoperceptietest in, die de reacties van de kandidaten op risico’s op de weg test. Verder wordt er een onderscheid gemaakt tussen grote en kleine fouten in het theoretische examen: twee fouten maken die een zware overtreding inhouden, betekent sowieso een buis op het examen.
Brussel voert verder als eerste een verplichte EHBO-cursus in. En de kandidaten zullen ook een logboek moeten bijhouden. Daarin houden ze de evoluties in hun opleidingstraject bij, zoals het gereden aantal kilometers en de weersomstandigheden waarin dat gebeurde. Voor de begeleiders is er een handboek met een lessenpakket voor thuis.
De vernieuwde rijopleiding zal van start gaan in de loop van 2018.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.