Via de nieuwe website Sharemypark kunnen Brusselaars die een parkeerplaats op overschot hebben die online te huur aanbieden, voor een duur die ze zelf kiezen. Wie zelf parking zoekt, kan er een plaatsje reserveren. Sharemypark is daarmee de vierde aanbieder van deel-parkeerplaatsen in Brussel, maar alleen concurrent Myflexypark houdt nog stand.
Nieuwe website om garage of oprit te delen
Lees ook: Nieuwe website verhuurt uw oprit
Sharemypark werd begin november gelanceerd. De website lijkt als twee druppels water op die van Airbnb. Ze biedt momenteel zo’n 250 privé-parkeerplaatsen aan, verspreid over Brussel aan en een tiental in de zuidelijke Rand. De prijs kan de eigenaar zelf kiezen, en varieert tussen 1,25 en 6,5 euro per uur. Het deelplatform ontvangt net als bij Airbnb een percentage. “Vanaf januari zullen ook de apps af zijn voor zowel iPhone- als Androidsmartphones”, zegt oprichter William Detry.
“Privéplaatsen vormen een derde van het totale parkeeraanbod, heeft Brussel Mobiliteit berekend”, zegt Detry. “Ze worden te vaak ook niet gebruikt: gemiddeld 40 procent van de tijd. Wij willen die parkeerplekken doen opbrengen door ze op ons platform te huur aan te bieden.”
Drie voorgangers
Sharemypark noemt zichzelf “het eerste deelplatform voor parkeerplaatsen van particulieren”, maar dat klopt niet. “BePark was de pionier, maar verlegde de focus al heel snel naar grote parkeertorens en -terreinen over heel Europa”, zegt Benoît Blangy, de oprichter van concurrent Myflexypark dat sinds begin 2015 ook parkeerplaatsen van particulieren in Brussel aanbiedt.
Blangy: “Het Vlaamse Carambla kwam daarna, in 2012, maar was eigenlijk ook te vroeg voor de markt. Er waren nog te weinig mensen met een smartphone, de deeleconomie was nog niet zo ingeburgerd zoals nu.”
Dat bevestigt Nicolas Kint, de oprichter van Carambla, dat er in september van dit jaar mee ophield. “We boden apps aan op een moment dat die nog niet vaak gebruikt werden. De vraag is nu groter. Maar het grootste probleem was eigenlijk om voldoende privé-eigenaars te overtuigen de luxe van hun eigen parkeerplaats op te geven. Zij betalen vaak veel geld voor een gereserveerde plek voor hun auto. Ze hebben geen zin om dat voor een relatief laag bedrag op te geven als ze een keer thuiswerken of ziek zijn.”
'Parkeerplaatsen groeperen moet'
250 parkeerplaatsen in Brussel is een mooie start voor Sharemypark, zegt Kint. “Maar je kunt er pas mee uitpakken als die gecentraliseerd zijn op één plek, bijvoorbeeld rond het Kasteleinsplein in Elsene. Je moet chauffeurs een parkeerplek binnen de 50 meter kunnen aanbieden, ze gaan nooit te ver wandelen. De grootste concurrent voor ons was het straataanbod, omdat het veruit het makkelijkste is je auto voor de deur te parkeren.”
Myflexypark kiest inderdaad voor centralisatie en focust vooral op de vele opritten in Ukkel en Vorst rond concertzaal Vorst-Nationaal, en het gebied Melsbroek-Kortenberg rond de luchthaven van Zaventem. Blangy: “We willen op termijn ook mikken op het gebied rond het Kerkhof van Elsene en de universiteiten daar, en rond het stadion van Anderlecht.” Sharemypark zet op haar website vergelijkbare 'populaire locaties' in de kijker, zoals het Kasteleinsplein, de ULB of Vorst-Nationaal.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.