NMBS: panelgesprek over 'incidentencommunicatie' tijdens treinchaos

© brusselnieuws.be
28/06/2011
Net op het moment dat duizenden treinreizigers vastzaten in snikhete treinen organiseerde de NMBS een panelgesprek met de reizigers over betere communicatie. Intussen pleit minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) voor een betere en snellere communicatie vanwege de spoormaatschappij.

Het panelgesprek over "Incidentencommunicatie" vond maandagavond tussen 17 en 19 uur plaats op het hoofdkwartier van de NMBS in de Hallepoortlaan 40 in Brussel, vernam brusselnieuws.be. Het ging om een initiatief van het NMBS Mobility Team - de nieuwe naam voor de NMBS-directie Reizigers Nationaal - dat al langer gepland was. Door de treinchaos van maandagavond krijgt het een bitter-ironische bijklank.

Een aantal treinreizigers hadden op voorhand een uitnodiging gekregen om aan het panelgesprek deel te nemen. Als ervaringsdeskundigen kregen ze onder meer volgende vragen voorgeschoteld: "Welke problemen ervaart u bij de huidige communicatie in geval van een incident?" "Wat is uw suggestie om het beter te doen?"

Net op dat moment zaten duizenden treinreizigers vast in snikhete treinen of in stations. Vele reizigers voelden zich in de steek gelaten door de NMBS, vooral door een gebrek aan ... communicatie. Ook in Brusselse stations wachtten gisteren vele honderden reizigers op een verbinding.

Vijgenblad
Intussen pleitte minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte op Radio1 voor een betere en snellere communicatie van de NMBS bij spoorproblemen, "al blijft de veiligheid wel de eerste prioriteit".

NMBS-baas Marc Descheemaecker vindt de klachten over gebrekkige communicatie niet terecht. Hij benadrukt dat in de eerste plaats naar oplossingen gezocht is, want "je moet de juiste info kunnen geven". Ook een uniek noodnummer is in zo'n geval niet meer dan een "vijgenblad", vindt hij.

Minister Vervotte is het daar niet mee eens. Volgens haar kunnen de spoorwegen zich niet meer permitteren om te wachten met communiceren tot er een oplossing is. "Ik denk dat mensen dat niet meer aanvaarden - en dat begrijp ik." Concreet wil Vervotte dat de reizigersdispatching meer toegang krijgt tot bepaalde gegevens. Die moet nu zelf naar trafficcontrol bellen voor info, maar zij hebben op dat moment ook de handen vol met de crisissituatie.

Onder meer Groen! dringt naar aanleiding van de incidenten aan op het het ontslag van de NMBS-top, maar dat is volgens Vervotte niet aan de orde. Het nieuwe incident moet niet aangegrepen worden om "symbooloplossingen" te kiezen", vindt ze.

Breuk
Door een breuk in de bovenleiding in Oostkamp hebben duizenden treinreizigers maandagavond urenlang vastgezeten, waarna ze strandden in het station Gent-Sint-Pieters. De stad Gent kondigde het gemeentelijk rampenplan af en drie kinderen moesten voor verzorging naar een Gents ziekenhuis. Een procedure bij de spoorwegen schrijft voor dat deuren in dergelijke situaties om veiligheidsredenen gesloten moeten blijven. Het ging vooral om oudere treinstellen zonder airco, maar zelfs de nieuwe stellen met airco zaten urenlang vast zonder elektriciteit, waardoor de temperaturen opliepen tot 45 graden.

De civiele bescherming, het Rode Kruis, de spoorwegpolitie, en twaalf ploegen van de lokale politie deelden de hele avond in het station waterzakjes uit.
Aan de kust zaten ook duizenden reizigers vast omdat er geen treinen waren om hen naar het binnenland te voeren. Zo werd het station van Blankenberge tussen 16.30 en 19 uur overspoeld met duizenden mensen die niet wisten of wanneer ze naar huis zouden geraken. Er werden verzorgingstenten opgezet voor de tientallen mensen die onwel waren geraakt door de hitte.

Trein in Centraal
Alsof dat allemaal niet volstond, was er maandagavond in volle spits ook nog een trein in Brussel-Centraal in panne gevallen, waardoor de avondspits op de verzadigde Noord-Zuidas helemaal in de knoop raakte.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni