Noctis schakelt een versnelling lager
D it jaar moet de MIVB iets meer dan 46 miljoen euro besparen. En dat wreekt zich op het nachtnet Noctis. De bestaande zeventien lijnen worden vanaf vrijdag 9 april afgeslankt tot elf trajecten. Slecht nieuws voor wie in Neder-Over-Heembeek of in de stationsbuurt van Schaarbeek woont, want onder anderen die inwoners zien ‘hun’ Noctis verdwijnen.
Buiten de inperking van het aantal lijnen verandert er niets: de bussen rijden vrijdag- en zaterdagnacht tussen twaalf en kwart voor drie. Het tarief blijft hetzelfde, en er blijft een bus om het halfuur rijden. Opvallend is dat vooral in het noorden en oosten van de stad gesnoeid wordt in het aanbod. Nochtans was een van de doelstellingen van de afslanking dat tachtig procent van de clientèle van Noctis bediend zou blijven. “Die doelstelling hebben we gehaald,” zegt Guy Sablon, woordvoerder van de MIVB. “Het grootste deel van de Noctis-gebruikers komt uit het zuiden.” Uit het residentiële Brussel, zeg maar.
Aan de afslanking van Noctis ging een rondje politiek armworstelen vooraf. Tijdens de begrotingsbesprekingen van de regering-Picqué IV leek het er even op dat Noctis zou sneuvelen, maar vooral CDH en Ecolo waren tegen. Uiteindelijk werd het compromis bereikt om ter compensatie de taxidienst Collecto aantrekkelijker te maken. De vaste prijs van dat systeem wordt zes euro per rit, MIVB-abonnees betalen maar vijf euro. Een normale taxirit kost vijftien à twintig euro. Het verschil wordt bijgepast door het Gewest. De gebruiker moet zijn of haar taxi ten laatste twintig minuten voor het vertrek reserveren. Vertrekken kan op het uur of op het halfuur aan een van de tweehonderd Collecto-haltes aan MIVB-stopplaatsen. De dienst werkt van elf uur ’s avonds tot zes uur ’s morgens, ook op weekdagen. Uitbater Taxis Verts voert nu zo’n 650 Collecto-ritten per maand uit, maar directeur Michel Pêtre verwacht dat dat aantal zal toenemen. “We willen tonen dat de taxi een werkbare optie is voor het nachtelijk vervoer in Brussel.”
De afslanking van Noctis stuitte al op heel wat kritiek. Het platform Sustainable Mobility in Brussels (SmoB) wijst naar Parijs en Berlijn, waar nachtnetten hun sporen al verdiend hebben. Het Gewest kreeg onlangs nog slechte punten voor zijn openbaar vervoer in een studie van de universiteit van Stuttgart. De afwezigheid van een volwaardig nachtnet op weekdagen was daarin een van de pijnpunten.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.