Grote zinkgaten en afbrokkelende tunnels: het zijn symptomen van een ondoordacht onderhoud van de leidingen. Dat zegt Maarten Durie van het Brusselse bedrijf Zensor. “Zinkgaten zullen in Brussel zeker nog voorkomen, en het probleem is dat men niet weet waar.”

Gisteren sloeg een lek in de waterleiding een groot en een klein zinkgat in de Leuvensesteenweg. De week ervoor was de Kardinaal Mercierstraat aan de beurt, vlakbij de hoofdzetel van Vivaqua. En begin dit jaar zakte een geparkeerde auto weg in een zinkgat in de Stevinstraat.

“Dat komt omdat waterleidingen en vooral ook afvoerleidingen - riolen dus - heel vaak en heel lang niet of slecht onderhouden worden.” Aan het woord is Maarten Durie van Zensor, een Brussels bedrijf dat technologie (sensors) ontwikkelt om het verval van bijvoorbeeld rioleringen te monitoren.

Erosie
“Een afvoerleiding begint te lekken doordat een boomwortel de leiding kapot duwt, door graafwerken of door extra druk door bijvoorbeeld toenemend verkeer. Het water sijpelt weg, en in die beweging neemt het zandkorreltjes en stenen mee, maar ook betonnen funderingen. Dag na dag erodeert die fundering, tot de structuren bovengronds niet meer gedragen worden. Dan stort bijvoorbeeld de asfaltlaag in, in de holte daaronder.”

“De instortende tunnels en zinkgaten zijn symptomen van een ondoordacht onderhoud”, zegt Durie. “Er lijkt geen visie of strategie te zijn, noch een operationele uitvoering van die onderhoudswerkzaamheden.”

Rioolrat
Een strategie zou zijn om de riolen te inspecteren met onbemande robotjes of de ‘rioolrat’, een camera voortgetrokken aan een kabel. “Als je je rioolnetwerk geïnspecteerd hebt, kun je prioriteiten leggen en de slechtst getroffen stukken eerst aanpakken", zegt Durie.

Zo’n inspectie is duur. Maar de herstelwerken, waarbij de leidingen bloot moeten worden gegraven, zijn nog veel duurder. Eén meter riolen vervangen kost al gauw 3.000 euro. In Brussel liggen 2.236 kilometer riolen waarvan bijna een vierde - 500 kilometer - dringend aan vervanging toe is.

Vivaqua
“Daarom dat net inspectie zo belangrijk is. Zinkgaten zullen in Brussel zeker nog voorkomen, en je weet niet eens waar. Mocht je bijvoorbeeld sensors aanbrengen, kun je in realtime zien waar onderhoud het dringendst is.”

In Brussel is Vivaqua verantwoordelijk voor zowel de water- als de afvoerleidingen. In het jaarverslag staat alleen dat Vivaqua op regelmatige basis preventief inspecteert "om te bepalen welke vakken zich in slechte staat en welke vakken zich in zeer slechte staat bevinden."

BRUZZ kon Vivaqua voorlopig niet bereiken voor verdere toelichting.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni