In het Brussels parlement kreeg minister-president Vervoort woensdag heel wat vragen over de geplande versmalling van de E40. Hij kon meegeven dat de totale kosten op 10 miljoen euro geraamd en de werken in twee fases zullen uitgevoerd worden, “maar duidelijke antwoorden over de impact op de mobiliteit en de start van de testfase zijn er nog steeds niet”, was de teneur bij zowel meerderheidspartij Open VLD als oppositiepartij N-VA.
Nog veel onduidelijkheid over versmalling E40
Helemaal voorop op de agenda van de Commissie Territoriale Ontwikkelingen woensdag in het Brussels Parlement stond de geplande heraanleg van de E40. De Brusselse regering wil namelijk al lang de E40 Leuven-Brussel versmallen tussen Kraainem en Reyers en er een groene stadsboulevard van maken, waar plaats is voor bussen en fietsen. Daarvoor zou er in beide richtingen van 6 naar 4 en mogelijk zelfs 3 rijstroken gegaan worden.
Zowat alle aanwezige parlementsleden, met voorop burgemeesters Vincent De Wolf (MR, Etterbeek) en Bernard Clerfayt (DéFI, Schaarbeek), hadden vragen bij het project. Ook Cieltje Van Achter (N-VA) en Els Ampe (Open VLD) vroegen meer duidelijkheid over de planning en de impactstudies op de mobiliteit.
'Alle studies gebeurd'
Gevraagd naar de concrete impact op de mobiliteit door Els Ampe, zei Vervoort “dat alle studies zijn gebeurd. Die zijn duidelijk: het teveel aan rijbanen zorgt nu voor meer files dan wanneer er naar een kleiner aantal wordt gegaan. Er is namelijk nog genoeg capaciteit met 4 rijstroken. Er moet nu dus geen geld meer worden gegeven aan bijkomende studies, wel aan de uitvoering van de plannen.”
Vincent De Wolf (MR) sprak echter over andere studies die wel aantonen dat de gevolgen voor de situatie aan de Montgomerytunnel en voor zijn gemeente Etterbeek en de andere betrokken gemeentes Sint-Pieters- en Sint-Lambrechts-Woluwe wel rampzalig zouden zijn.
Ook op de vraag wanneer de testfase nu net gepland is, kwam geen concreet antwoord. Eind vorig jaar gaf Vervoort te kennen dat de testfase werd uitgesteld tot wanneer de gesloten Montgomerytunnel opnieuw open zou zijn en de situatie daar genormaliseerd is. De tunnel is ondertussen opnieuw open, maar de mobiliteitssituatie staat op het programma van de Brusselse regering, aldus Vervoort.
Wel gaf de minister-president te kennen dat de uitvoering in twee fases zal gebeuren. In een eerste fase zal er eerst maar 1 rijstrook geschrapt worden, die kosten zouden aanvankelijk 2 miljoen euro moeten kosten. De definitieve heraanleg moet resulteren in een schrapping van twee rijstroken in beide richtingen en een definitief kostenplaatje van 10 miljoen euro.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.