'Noord-Zuidverbinding wordt ontlast'
De sporen lagen er al en er reden af en toe ook treinen over, maar op- of afstappen was nog niet mogelijk in Simonis en Brussel-West. Het station Brussel-West was in onbruik geraakt, en Simonis gold als een reservestation dat sporadisch gebruikt werd als het treinverkeer op de Noord-Zuidverbinding strop zat.
In Simonis werden de afgelopen maanden nieuwe perrons aangelegd, zodat het station nu geschikt is voor dagelijks personenvervoer. Het station Brussel-West is geheel nieuw. Het oude lag immers te ver van het huidige metrostation. Nu zijn beide verbonden via een trap. Kostprijs van al deze bouwwerken: 3,5 miljoen euro, een bedrag dat door Infrabel en het Brussels Gewest samen werd betaald.
De twee nieuwe stations liggen op de lijn Dendermonde-Brussel. Tot dusver stopte die trein in de stations Jette, Brussel-Noord, Centraal en Brussel-Zuid. Nu heeft de reiziger tijdens de week ook de mogelijkheid om tweemaal per uur een trein te nemen die na Jette stopt in Simonis, Brussel-West en Brussel-Zuid. "De pendelaars hoeven dus niet meer tot aan de Noord-Zuidverbinding door te reizen maar kunnen al eerder, in Simonis of Brussel-West, op de metro stappen. Op die manier wordt de Noord-Zuidverbinding ontlast," zegt Grouwels.
Geïntegreerd tariefsysteem
De opening van de twee treinstations kadert in de oprichting van het GEN, het Gewestelijk Expresnet. Dit project, dat tegen 2016 klaar moet zijn, is opgezet om de mobiliteit in en rond Brussel verbeteren. "Vanwege plaatsgebrek is het heel moeilijk om in Brussel bijkomende metrolijnen aan te leggen," zegt Grouwels. "Maar er liggen overal treinsporen. Die willen we beter benutten. Dankzij het GEN zal het openbaar vervoer in Brussel enorm uitgebreid worden." Om de overstap van de auto naar het openbaar vervoer aan te moedigen zal in een straal van 30 kilometer rond de Grote Markt een voorstadsnet worden uitgebouwd waarop speciale GEN-treinen zullen rijden. Die treinen, uitgerust voor snelle en frequente stops, worden vanaf 2011 geleverd. In totaal zal het expresnet 125 stopplaatsen tellen: 68 in Vlaanderen, 23 in Wallonië en 34 in Brussel.
Van de geplande Brusselse GEN-stations functioneren de meeste nu reeds als treinhalte, zo bijvoorbeeld Congres, Bockstael, Merode, Ukkel-Stalle. Bedoeling is dat ze een opfrisbeurt krijgen. Andere zijn nieuw of worden weer in gebruik genomen. Eind 2007 werd de nieuwe halte Diesdelle in Ukkel geopend, nu dus de stations Simonis en Brussel-West en binnenkort Arcaden in Watermaal-Bosvoorde. Er zijn nog stopplaatsen gepland in Anderlecht en Elsene.
Grouwels wil ook snel werk maken van een geïntegreerd tariefsysteem tussen alle vervoersmaatschappijen in Brussel. Op dit moment is het al wel mogelijk om een gezamenlijk abonnement of ticket te nemen voor de trein en de metro, maar een soort Mobibkaart die ook kan dienen voor De Lijn en de Waalse TEC is er nog niet. Ook ijvert de minister ervoor dat de tarieven die de vier maatschappijen hanteren worden gelijkgeschakeld.
Annemie Maes, Brussels parlementslid voor Groen!, is tevreden. Ze hoopt alleen dat het GEN niet in hoofdzaak ten goede zal komen van de pendelaars maar ook van de Brusselaars zelf, en ze pleit dan ook voor een BEN, een Brussels Expresnet. "Er moeten voldoende verbindingen binnen Brussel zelf komen. Om vanuit Dendermonde in Meiser te geraken, waar ook een treinstation is, moet je verschillende keren overstappen. En vanuit Jette ben je nu wel vlug in Brussel-Zuid, maar daarmee ben je nog niet in Vorst. Waarom hebben ze de nieuwe lijn niet meteen verder doorgetrokken?"
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.