De MIVB en reclamebedrijf JCDecaux hebben klacht ingediend tegen onbekende activisten die woensdagnacht 700 reclameaffiches in de Brusselse metro vervingen door anti-TTIP boodschappen. Onderzoek moet uitwijzen wie de verantwoordelijken zijn.
Onderzoek naar anti-TTIP activisten voor affichecampagne in Brussel
Volgende week vinden in Brussel opnieuw onderhandelingen plaats tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten over het trans-Atlantische vrijhandelsverdrag TTIP. Uit protest had het activistencollectief 'C'est pas nous, c'est eux' woensdagnacht in meer dan 50 Brusselse metrostations 700 reclameaffiches vervangen door anti-TTIP booschappen.
De Brusselse openbare vervoersmaatschappij en reclamebedrijf JCDecaux, verhuurder van de reclameaffiches, dienen nu klacht in tegen onbekenden. Volgens adjunct-directeur van JCDecaux Jérôme Blanchevoye liep het bedrijf reclame-inkomsten mis en moest het personeel inzetten om de anti-TTIP affiches te verwijderen. "Het kan niet dat men onze aanplakruimtes zomaar wild en kosteloos gebruikt", aldus Blanchevoye. "Bovendien gingen de boodschappen in tegen de ethische code van de MIVB, die wil dat er geen politieke boodschappen geafficheerd worden."
MIVB-woordvoerder Guy Sablon zegt door de klacht te willen vermijden dat een precedent ontstaat. Bovendien zou ook de MIVB schoonmaakploegen gemobiliseerd hebben.
De actievoerders op hun beurt beklagen dat de TTIP-onderhandelaars geen oor hebben naar de verzuchtingen van tegenstanders, en zeggen daarom geen andere mogelijkheden van protest te hebben.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.