Onduidelijkheid en verwarring rond comfortzone

© tvbrussel
04/12/2006
Zes straten in de comfortzone van de historische binnenstad worden binnenkort heraangelegd. De plannen van het stadsbestuur komen echter niet overeen met wat van een autoluwe zone mag verwacht worden, zegggen de Brusselse fietsers- en milieuverenigingen. Zij vrezen dat de zogenaamde comfortzone een lege doos wordt. [1 reactie]

De straten rond de Grote Markt en het Agoraplein vormen sinds 2004 een zogenaamde 'Comfortzone.' In zo'n zone is de wagen niet welkom en gaat de aandacht vooral naar fietsers en voetgangers. Maar de Brusselse milieu -en fietsersverenigingen hebben - sinds de invoering van de zone - heel wat kritiek.

"Het probleem met de huidige zone is, is dat ze ten eerste te klein, ten tweede: dat fietsers niet overal toegelaten zijn en ten derde omdat de ondergrond hoofdzakelijk uit kasseien bestaat, wat fiets- en voetgangersonvriendelijk is" zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Binnenkort start de stad met de heraanleg van 6 straten. Maar de plannen die het stadsbestuur heeft, zijn niet naar de zin van de verenigingen.

"Wij willen een voetgangerszone die er écht een is. In de huidige heraanleg wordt het concept van een traditionele straat behouden met in het midden een ruimte voor auto's die eigenlijk niet toegelaten zijn, met daarnaast voetpaden maar geen fietspaden. Wij vragen een gelijkgrondse zone van de ene kant van de straat naar de andere," aldus De Cleen.

"We moeten een algemene visie hebben over waar we naartoe willen met de mobiliteit in hartje Brussel" meent Joeri Thijs van vzw BRAL.

Het mobiliteitsplan blijkt vooral verwarrend en onduidelijk zegen Thijs en De Cleen verder:

Joeri Thijs: "De Greepstraat werd volgens het stadsbestuur voetgangerszone, maar in de plannen vinden we dat niet terug."
Roel De Cleen: "Er zijn beslissingen van het schepencollege die in strijd zijn met de plannen die nu voorliggen. Er is ook een folder verspreid over de comfortzone waar nog eens andere informatie in staat en dan zijn er nog de verplaatsbare hekken die er soms wel, soms niet staan. Zowel bij bewoners als bij onze beweging is er veel onduidelijkheid."

Morgen komt het overlegcomité samen: meteen de vuurdoop voor de nieuwe mobiliteitsschepen van de stad Brussel. De Brusselse fietsers- en milieuverenigingen zullen er een bezwaarschrift indienen over de comfortzone. Daarmee hopen ze de commissie aan te zetten tot een consequent advies dat kan zorgen voor een échte comfortzone in het historisch centrum van Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni