Onrust over tractiestation Jette
Lees ook: Van parking naar dorpsplein
De eerste van drie fasen in de renovatie, die twee maanden duurt, is de uitbreiding van het stationsparkeerterrein aan de Dupréstraat. Die wordt vergroot van honderd naar 185 plaatsen, ter compensatie van de vermindering van de parkeerruimte op het plein zelf. Na de renovatie zullen de alternatieven voor de auto meer benadrukt worden. Op het plein komt er, behalve een tram- en bushalte, ook een Villo!-station. Bovendien maakt Infrabel van de gelegenheid gebruik om het treinstation alvast klaar te maken voor het Gewestelijk Expresnet of GEN.
Daarom wordt er een nieuw tractiestation met transformatoren gebouwd, nodig om de elektriciteit voor de treinen te leveren. Aanvankelijk zou dat tractiestation aan de Dupréstraat komen, maar het wijkcomité Dupré & Co verzette zich. De gemeente Jette vroeg daarop aan Infrabel om een nieuwe plek te zoeken. "Ons werd verteld dat het tractiestation verder, onder de brug tegen het kerkhof, zou komen," zegt buurtbewoonster Katelijne Van Praet. Begin dit jaar zag ze op de plannen die bij de milieu- en stedenbouwkundige vergunningsaanvraag gevoegd waren, dat het onderstation toch dichter bij de kerk en de tuinen van de Léon Théodorstraat en de Dupréstraat zal komen. De ligging was wel beter dan op het eerste plan, maar in de ogen van de buurtbewoners nog steeds ongeschikt. "Langs de spoorlijn liggen zoveel stukken braakland en weiland waar zoiets zou kunnen. Of waarom niet aan het Poelbos, dat is toch beter dan midden in een woonzone?" Van Praet vreest geluidsoverlast en de mogelijke kwalijke gevolgen van de elektromagnetische stralingen. "Er zijn studies waaruit blijkt dat die leiden tot meer gevallen van leukemie bij kinderen. Maar er is geen wetgeving."
Tijdens de overlegcommissie vorige maand vroeg de buurt of er geen alternatieven gezocht konden worden, maar op die vraag kwam geen bevredigend antwoord. De commissie heeft inmiddels een gunstig advies gegeven voor de vergunningen, die door het Gewest uitgereikt worden. "We hebben het tractiestation al een keer doen verplaatsen," zegt schepen van Stedenbouw Paul Leroy (LBJ). "We doen dus inspanningen. Bovendien hebben we geen wettelijke grond om de bouw van zo'n station op die plek te verbieden. Maar Infrabel zal wel de exploitatievoorwaarden moeten respecteren. Die worden opgelegd door Leefmilieu Brussel."
Lees meer over: Jette , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.