Sinds december loopt in de buurt van de Bockstaellaan een petitie tegen de komst van een tram tussen Bockstael en het Noordstation. Nu heeft ook de Internationale Stichting Alexander Poesjkin zich achter het verzet geschaard.
Ook Poesjkinstichting protesteert tegen nieuwe tramlijn
Lees ook: Petitie tegen tramlijn in Laken
Begin december maakte de Vlaamse regering het tracé bekend van de geplande tramverbinding tussen Willebroek en Brussel-Noord. De tram van De Lijn zal Brussel binnenrijden via de Heizel. Wat verderop zal ze het traject volgen van de tramverbinding die de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB wil aanleggen tussen Bockstael en het Noordstation. Dat traject loopt via de Bockstaellaan, het Poesjkinplein, de Charles Demeerstraat en Thurn & Taxis, zo besliste de Brusselse regering enkele maanden geleden.
Meteen na het nieuws over de Lijntram in Brussel werd in de buurt van de Bockstaellaan een petitie gelanceerd. De ondertekenaars zijn tegen de komst van de tram omdat die enorm veel schade in de wijk zal aanrichten. Immers, de Bockstaellaan, waar tot veertig jaar geleden een tram liep, is in de jaren 1990 helemaal opnieuw aangelegd, met hoge bomen op de middenberm. En vorig jaar werd het Poesjkinplein voor veel geld opgeknapt.
Op het plein staat sinds vijftien jaar een kolossaal standbeeld van de Russische dichter Alexander Poesjkin, een geschenk van de Russische staat. Vanwege de bedreiging van het pleintje en het beeld komt nu ook de Internationale Stichting Alexander Poesjkin met een internetpetitie. De stichting is opgericht door de laatste afstammelingen van de schrijver, die toevallig in Ukkel wonen. Zij werken mee aan het huldebetoon dat het Lakense Willemsfonds jaarlijks op het plein organiseert.
“Een extra tram is niet nodig. Er rijden al zo veel bussen en trams door de buurt. Sommige daarvan zouden gerust langs Thurn & Taxis kunnen passeren,” zegt Rosanne Germonprez, buurtbewoonster en organisator van de jaarlijkse Poesjkinhappening.
Als er dan toch per se een nieuwe verbinding Bockstael-Noordstation moet komen, zijn er volgens Germonprez alternatieven. “Trek de metro door tot Thurn & Taxis en Noord. Een moderne stad kiest voor de metro.” Andere optie is een tramlijn, maar een die vlak langs het kanaal loopt. “Met alle bouwprojecten wonen daar straks heel veel mensen.”
Germonprez hekelt ook het gebrek aan transparantie en inspraak in dit dossier. “Wat we weten, vernamen we via de media. Wij krijgen geen extra informatie van het kabinet of de MIVB. Wij vrezen dan ook dat alles nu al beklonken is en dat het de bedoeling is om er na de verkiezingen mee uit te pakken. Dan staan we voor een voldongen feit.”
Voor beide petities samen zijn inmiddels 400 handtekeningen verzameld. Bedoeling is om ermee naar Brussel-Stad te trekken. Germonprez: “Ook de stad moet zich uitspreken over het tram. Hopelijk wijst zij het tracé af.”
Lees meer over: Laken , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.