Op naar een beter Noordstation
Wanneer het derde grootste treinstation van het Brussels gewest onder handen zou genomen worden, was al langer voer voor speculatie. Nu de NMBS-Holding - dat is de beheerder van de 37 grootste treinstations in België - de belangrijkste vergunningen op zak heeft, kan het de eerste werken van haar masterplan Brussel-Noord op 1 april aanvatten. Enkele grote lijnen waren al gekend, maar nu geeft de NMBS-Holding een timing en een gedetailleerd overzicht van het ambitieus project, dat 70 miljoen zal kosten en in 2015 voltooid moet zijn.
In eerste instantie komt er een kersvers travel centre, zoals in Brussel-Zuid, maar dan kleiner. Die reizigersruimte komt aan de linkerkant, als je vanuit het aanpalende CCN-gebouw richting perrons stapt, in de monumentale lokettenzaal te liggen. Het voorziet tien standaardloketten en één loket voor mensen met beperkte mobiliteit. Aan die loketten zullen bedienden tickets verkopen en informatie over binnen- en buitenlandse reizen verschaffen. Daarnaast kan de reiziger er terecht voor een sanitaire stop, of om even te verpozen in de wachtzaal.
Grandeur
In een tweede stap zal de centrale middengang aangepakt worden. Niet alleen komt er meer licht, de gang moet ook aangenamer aanvoelen. In die ruimte krijgen ook de plafonds een likje verf. Daarnaast wordt de kleurrijke en vaak stukgelopen bevloering aangepakt. Ook in de lokettenzaal. "Een warme grijze kleur moet het oorspronkelijke motief terug tot leven brengen. De monumentale lokettenzaal moet haar oude grandeur terugkrijgen," zegt Carine Mercie, woordvoerster van NMBS-Holding.
De handelaars in het treinstation mogen blijven. De handelsruimtes krijgen wel een opfrisbeurt en de geurhinder wordt aangepakt. Overleg staat daarbij centraal. Terzelfdertijd wordt de toegang tot de perrons verbeterd. Zo komen er meer roltrappen en één lift per perron. Die lift zal toegankelijk zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Dat zal reizigersorganisatie TreinTramBus als muziek in de oren klinken. Onlangs kregen ze nog een klacht van iemand met een lichamelijke beperking, die zonder de hulp van een begeleider het perron niet kon bereiken. Volgens de huidige NMBS-politiek moeten mensen met beperkte mobiliteit zich op voorhand aanmelden voor hulp.
Tijdwinst
Een andere grote aanpassing worden de dwarsverbindingen in de lokettenzaal. Een reiziger in de lokettenzaal die in één van de twee zijgangen moet zijn, dient nu een omweg te maken langs de ruimtes van het CCN-gebouw, dat ook werkzaamheden plant. Die boog zorgt voor tijdsverlies en wil de NMBS-Holding in de toekomst voorkomen.
Eenmaal die dwarsverbindingen er zijn, kan de aansluiting gemaakt worden met de ingang aan de Rogierkant, zeg maar de helling waar Fietspunt en de grote klokkentoren zich bevinden. Dat wordt de hoofdingang, met een luifel als blikvanger.
Tot slot staan er ook werken voor het ondergrondse gedeelte gepland. Bedoeling is een gemakkelijke circulatie tussen het boven- en ondergedeelte te creëren. Daartoe komen grote liften en trappen. De NMBS-Holding plant ondergronds een 'kiss & ride'-zone, een ruimte waar passagiers afgezet en opgepikt kunnen worden. Daarnaast komt er een grote fietsenstalling en een lokaal voor het veiligheidspersoneel van Securail.
Met de hulp van het masterplan Brussel-Noord wil de NMBS tegen 2012 het reizigersaantal met 25 procent laten toenemen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.