Oplossing in de maak voor busbaan Kerselarenlaan
De buurtbewoners vrezen dat met de nieuwe busbaan het nu al drukke autoverkeer op de Kerselarenlaan tijdens de spits volledig vast zal komen te zitten. Het zit hen ook hoog dat de voetpaden versmald worden. Voor de openbarevervoersmaatschappij MIVB is de busbaan dan weer essentieel om bus 29 sneller door het drukke verkeer te kunnen loodsen.
Tijdens een interpellatie in de gemeenteraad zei een van de vertegenwoordigers van het buurtcomité dat het comité kan instemmen met een busbaan, maar onder voorwaarden. Zo wordt er nu een oplossing bestudeerd waarbij er centimeters beknibbeld worden op de voetpaden, het fietspad en het autorijvak, zodat fiets en auto comfortabel naast elkaar kunnen rijden. De buurtbewoners vragen ook dat de busbaan, die toch al gauw anderhalf miljoen euro kost, meteen ook in twee rijrichtingen wordt gebruikt.
Het is maar een van de vijf alternatieven die de dienst Openbare Werken van de gemeente de komende weken gaat bestuderen. De buurtbewoners vinden een oplossing waarbij de bus wordt omgelegd, nog altijd de meest duurzame, maar de MIVB is daar niet voor gewonnen. Mogelijk komt er ook een testfase in situ. Computersimulaties die de snelheidswinst van eigen bus en trambanen berekenen, zijn immers niet altijd betrouwbaar, zo heeft de ervaring op de Charleroisesteenweg in Sint-Gillis uitgewezen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.