Opnieuw intercity naar Den Haag vanaf 18 februari
Tot 11 maart zal de trein twee keer per dag rijden. Daarna wordt dat acht keer per dag.
De rechtstreekse verbinding naar Den Haag was met de komst van de Fyra afgeschaft, tot ongenoegen van reizigersorganisaties en de stad Den Haag. De intercity zal meteen ook een deel van het traject van de verboden pannetrein Fyra bedienen.
Tijdens het weekend wordt de verbinding voorlopig beperkt tot Antwerpen omwille van werken op het net tussen Antwerpen en Brussel.
Anders dan de oude Beneluxtrein zal de trein niet doorrijden tot in Amsterdam. Daarvoor is het ondertussen te druk op het Nederlandse spoor.
De Nederlandse staatssecretaris voor het Spoor Wilma Mansfeld noemt de oplossing een "duurzame tijdelijke oplossing". De intercity blijft in principe rijden tot er duidelijkheid is over de toekomst van de Fyra. Die werd vorige maand uit roulatie gehaald wegens technische problemen.
Tarieven en stopplaatsen zullen volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) dezelfde zijn als die van de oude Beneluxtrein.
Lage Landen Lijn
Het stadsbestuur van Den Haag laat ondertussen weten dat de frequentie van de intercity te laag is. De Nederlandse stad wil werk maken van een permanente treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam via Den Haag. Ook Mechelen, dat zich ook door de Fyra gepasseerd zag, ziet heil in die zogenaamde Lage Landen Lijn.
Volgens TreinTramBus is de nieuwe intercity een stap in de goede richting. Vooral de terugkeer van voordelige tickets zoals de weekendretour en het jongerenticket zijn goed nieuws, aldus de reizigersorganisatie. Minpunt is dat de frequentie laag blijft. "De oude Benelux zat zelfs met een uurdienst altijd vol."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.