Steeds meer noodoproepen in ons land zullen "in de nabije toekomst" zonder tussenkomst van een mens verlopen. De operator van het netwerk voor de Belgische hulp- en veiligheidsdiensten, Astrid, werkt aan de "meldkamer van de toekomst", zo schrijft De Tijd zaterdag.
Oproepen naar noodcentrale geautomatiseerd
Het voorbije jaar kregen de noodcentrales 101 voor dringende hulp van de politie 2,91 miljoen oproepen, terwijl de noodcentrales 112- en 100 voor andere dringende hulp vorig jaar 2,66 miljoen oproepen moesten verwerken. Die miljoenen oproepen belanden bij 361 medewerkers bij de 101-centrales en bij nog eens 311 mensen van de 100/112-centrales. Die ambiëren om in 95 procent van de gewerkte uren 95 procent van de oproepen binnen 5 seconden aan te nemen.
Astrid wil echter een "meldkamer van de toekomst" invoeren zodat noodoproepen "in de (nabije) toekomst dankzij allerlei sensoren geautomatiseerd worden", waardoor veel info "rechtstreeks van de sensor naar de juiste mensen op het terrein worden gestuurd, zonder enige menselijke tussenkomst", zo staat in het jaarverslag van de operator. Door het systeem kunnen ook menselijke fouten worden uitgesloten.
Wel wordt benadrukt dat het niet de bedoeling is om de medewerkers van de noodcentrales te vervangen. Het systeem werkt aanvullend.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , politie , technologie , noodoproep
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.