Opsmukpremies doen hun werk aan Lemonnierlaan
Lees ook: Nieuwe uitstraling voor Rouppewijk
De snack Cosy Corner was de eerste deelnemer aan het renovatieproject van voorgevels dat is opgestart door handelsagentschap Atrium. Met de premie werd de voorgevel van een nieuw likje verf voorzien en installeerde de uitbater nieuwe ramen, verlichting, uithangborden en zonnewering. De verandering zette hem ook aan om het interieur volledig te vernieuwen en het aanbod op zijn menukaart te verrijken.
"Deze eerste tussenkomst is heel symbolisch," zegt burgemeester Freddy Thielemans (PS), coördinator van de Wijkcontracten. "De renovaties hebben een sneeuwbaleffect. De vernieuwing van zijn voorgevel heeft deze handelaar aangezet om zijn zaak volledig te renoveren én moedigt de buren aan om hetzelfde te doen."
In totaal kregen al zeventien handelaars bezoek van het design- en architectuurbureau Zest. Dat maakte ook een studie voor de hele wijk. "Het doel is om tegen eind 2012 de handelszaken aantrekkelijker te maken en deze wijk een duidelijk imago te geven," zegt Jean De Hertog (CD&V), schepen voor Economie en Handel voorzitter van Atrium Brussel Centrum.
Speciaalzaken en marktsfeer
De studie voorziet twee verschillende identiteiten met een aangepast kleurenpalet. De Lemonnierlaan, met haar vele speciaalzaken, krijgt sobere en matte kleuren om evenwicht te brengen tussen de uiteenlopende winkels. Langs de Stalingradlaan, waar vooral verse producten worden aangeboden, is volgens de studie dan weer plaats voor levendige kleuren. Op die manier wil men de marktsfeer versterken.
Atrium heeft ook in andere handelswijken gelijkaardige projecten lopen, onder meer in langs de Ninoofsesteenweg in Anderlecht, de Maria-Christinastraat in Laken en de Waterloosesteenweg in Sint-Gillis.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.