Orkest op school: spelen om te slagen
Orchestre à l'École, zo heet het muziekproject dat Sarah Goldfarb in drie Franstalige Brusselse scholen opzette. Drie jaar lang leren kansarme leerlingen muziekinstrumenten als fluit, trompet en gitaar bespelen. De 84 kinderen zitten in het lager en secundair onderwijs. "De bedoeling is om een positief contact met de school tot stand te brengen," vertelt Goldfarb. "Ze komen uit een omgeving waar heel wat kinderen tussen hun veertiende en zestiende al met school stoppen. Velen halen hun diploma middelbaar onderwijs niet."
Via muziek kunnen de jongeren constructieve contacten met anderen leggen en de nodige levenslessen meekrijgen. Thema's als respect voor jezelf en de andere, zelfkennis, teamspirit , zelfstandigheid en luisterbereidheid zijn daarbij belangrijk.
Het project is niet nieuw. In Venezuela bestaat het al zeker dertig jaar, in Frankrijk tien jaar. In de Franse republiek, waar Goldfarb ook actief is, wordt veel samengewerkt met muziekacademies. Die traditie wil de artistiek directeur van Remua, kort voor Réseau de Musiciens-Intervenants en Ateliers, ook in België introduceren. En als Nederlandstalige scholen op de trein willen springen, dan zijn die zeker welkom, zegt Goldfarb.
Aan het nut van het (dure) muziekproject, dat verschillende sponsors heeft en er nog enkele zoekt, twijfelt Goldfarb niet: "Muziek behoort iedereen toe. We moeten alle kinderen, ook de kansarme, de mogelijkheid geven muziek te beleven."
Meer op www.remua.be/orchestre_ecole_fr
Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.