In Etterbeek is de heraanleg van de Oudergemselaan gestart. Tussen de Belliardstraat en de Jacht krijgt de weg een busbaan die ook toegankelijk is voor fietsers en taxi's. Burgemeester Vincent De Wolf (MR) is misnoegd omdat de werfplanning in laatste instantie is omgegooid.

De Oudergemselaan heeft vandaag een erg brede rijweg, waar auto's, bussen en fietsen de ruimte delen. De facto kunnen er twee auto's naast elkaar rijden. Na de heraanleg moet er een strikte scheiding zijn: auto's krijgen één rijvak per richting en daarnaast komt in elke rijrichting een busbaan waar ook fietsers en taxi's op mogen rijden. Om de maximumsnelheid van 50 km/u beter te respecteren er komen verkeersplateaus ter hoogte van de kruispunten. Het einde van de werkzaamheden is gepland in februari 2016.

De heraanleg van de Oudergemselaan ligt al verschillende jaren op tafel en zorgde in het verleden al meermaals voor wrevel tussen gemeente en Gewest. Ook nu uit burgemeester De Wolf zijn ongenoegen omdat de werfplanning in laatste instantie is aangepast. Op vraag van de gemeente zou de werf van start gaan ter hoogte van de Jacht, maar uiteindelijk is de zone bij de Belliardstraat eerst aan de beurt. "Wij staan voor idioot want we hebben de oorspronkelijke planning gecommuniceerd op onze site en via folders", aldus De Wolf in Le Soir.

De beslissing om de werfplanning om te gooien is ingegeven door een andere werf. Omdat de Schumanrotonde deze zomer een beurt krijgt, moet de buurt van de Belliardstraat dan gevrijwaard worden van werken. Het feit dat dit pas in laatste instantie duidelijk werd, wijst volgens De Wolf op een structureel probleem met de werfplanning van het Gewest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Etterbeek , Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni