'Ouders mee verantwoordelijk voor vertraging aanmelding'
Deze week zouden de ouders die hun kind(eren) willen inschrijven in het basisonderwijs, te horen krijgen in welke school hun nageslacht terechtkan. Dat is een week later dan gepland, en dat hebben de ouders voor een deel aan zichzelf te wijten. Ook in het secundair onderwijs was er vertraging.
"Om meer kans te maken hebben sommige ouders hun kinderen verschillende keren ingeschreven," zegt minister Vanraes aan brusselnieuws.be. "Dat deden ze door hun tweede voornaam of een fout gespelde achternaam op te geven. Enkelen hebben heel hun familie gemobiliseerd om hun kind in te schrijven van op verschillende computers tegelijk."
Dubbele aanmeldingen
De uitvoerige controles die nu voor de vertragingen zorgen, dienen dan ook niet alleen om technische fouten op te sporen, ze moeten ook de dubbele aanmeldingen uit het systeem halen. "Het is niet ideaal om de ouders zo lang in het ongewisse te laten, maar het Lokaal Overlegplatform (LOP) wil alle scenario's controleren en honderd procent zeker zijn dat de rangschikking correct is."
Eerder gooiden technische problemen roet in het eten. Toch blijft Vanraes voorstander van de online aanmelding. "In het secundair onderwijs kan bijna negentig procent van de kinderen naar de school van de eerste keuze. De mensen die uit de boot vallen, zijn terecht ontgoocheld, maar zij hebben meestal maar één of twee scholen opgegeven. Zij zullen elders terechtkunnen tijdens de vrije inschrijvingsperiode in april."
Zwarte piet
De vraag blijft wie verantwoordelijk is voor het falen van het systeem in het begin. "De oppositie wil de verantwoordelijkheid in mijn schoenen schuiven, maar mijn rol is decretaal beperkt tot geld en logistieke steun geven," zegt Vanraes. "De LOP's beslissen over de inschrijvingsprocedure, de VGC betaalt."
Vanraes neemt echter ook de LOP's in bescherming. "Ik wil zeker geen steen werpen naar de LOP's. Zij hebben alles gedaan wat ze konden. De keuze voor een online systeem was goed, maar de uitvoering liep mank."
Blijft over: het bedrijf dat de online aanmelding uitwerkte. "De website was niet gebruiksvriendelijk en er waren ook te weinig mensen om de telefoons te behandelen. Daarvoor heb ik me dan ook kwaad gemaakt bij dat bedrijf."
Dat bedrijf organiseerde eerder nochtans al online aanmeldingen en in Gent en Antwerpen. "In Brussel zitten we met een veelvoud aan criteria, waardoor het allemaal veel complexer is. Maar in principe zou dat geen probleem mogen zijn."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.