Het platform van stadsorganisaties ToutPubliek vraagt om de stemming van het Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) van de Thurn & Taxis-site door de Stad Brussel uit te stellen. Dat staat maandag op de agenda. Er bestaat onder meer bezorgdheid dat vastgoedontwikkelaar Extensa het park alsnog zou kunnen sluiten voor de omliggende wijken.
'Park Thurn & Taxis openhouden voor iedereen'
Lees ook: Meer ruimte voor groen op Thurn & Taxis
Er bestaat nog te veel onduidelijkheid over het Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) van de Thurn & Taxis-site om volgende maandag al over te gaan tot een stemming door de Brusselse gemeenteraad. Dat zegt ToutPubliek, een platform van verschillende stadsorganisaties.
“Onder meer de toegang tot het park voor de omliggende wijken, die nood hebben aan groene ruimte, is niet voldoende gegarandeerd”, zegt Caroline Claus van Stadslabo Jes, lid van ToutPubliek, aan BRUZZ.
Claus wijst erop dat het park op de site nog steeds privaat eigendom is van Extensa. In theorie zou de vastgoedontwikkelaar het park kunnen sluiten voor de omliggende wijken. Toch sluit de waarschijnlijke goedkeuring van het bestemmingsplan door de Brusselse gemeenteraad ook niet uit dat Extensa het park nog overhandigt aan de overheid.
“Blijft het park altijd open? Wie gaat het beheren: Leefmilieu Brussel, zoals wij verkiezen, of eerder een privé-uitbater? Dat is allemaal niet duidelijk, en daarom lijkt het mij evident om de stemming over het bestemmingsplan uit te stellen tot er meer duidelijkheid is”, zegt Claus.
'Geen sociale mix'
De Stad had eerder al een toegeving gedaan aan de eisen van ToutPubliek door een stukje bouwgrond van de site in groenzone te veranderen. Volgens ToutPubliek staat dat echter in schril contrast met de enorme winst die vastgoedontwikkelaar Extensa zal incasseren met de bouw van 370.000 vierkante meter aan nieuwe gebouwen.
Stadsorganisatie Inter-Environment schat de marktwaarde van het vastgoed op meer dan 1 miljard euro, de nettowinst voor Extensa op 300 miljoen euro. "En dat terwijl het terrein destijds verkocht werd door de NMBS voor een luttele 30 miljoen euro", zegt Mathieu Sonck van IEB aan BRUZZ.
Naast de toegang tot het park voor de omliggende wijken maakt ToutPubliek zich nog zorgen over mobiliteit: zo voorspelt het milieueffectenrapport aanzienlijke mobiliteitsproblemen in de omliggende wijken. Het bouwproject zou niet voldoende worden aangesloten op het openbare vervoer, ondanks de grote dichtheid ervan.
“De Stad Brussel blijft onduidelijk over het aantal en het type van collectieve voorzieningen die op de site kunnen ontwikkeld worden", besluit Caroline Claus van Stadslabo Jes. "Die kunnen net zoals het park bijdragen tot een jeugdgerichte ontwikkeling van de site en haar omgeving. Er is nood aan meer (semi) openbare ruimte en groen. Ten slotte voorziet het BBP geen enkele sociale woning. Er is een gebrek aan sociale mix.”
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.