Parkeergarage zorgt voor hoofdbrekens in Jette

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
15/02/2012
Het Brussels Gewest dient in maart de bouwaanvraag in voor tram 9 en voor een ondergrondse parkeergarage. Het project voor een sneltram van Simonis naar het UZ Brussel komt daarmee in een stroomversnelling. De financiering is wel nog niet rond.

Het Brussels Gewest zal over enkele weken de bouwaanvraag indienen voor de eerste fase. Dat heeft minister Brigitte Grouwels (CD&V) in het Brussels parlement geantwoord op een vraag van parlementslid Annemie Maes (Groen). In de bouwaanvraag wordt ook een parkeergarage onder het Koningin Astridplein gepland. Die is nog door minister Pascal Smet (SP.A) beloofd. Heel wat inwoners zien een tram dwars door Jette niet zitten, zeker niet als er parkeerplaatsen verdwijnen. De parkeergarage en de heraanleg van gevel tot gevel moeten die bittere pil vergulden.

Over het tracé bestaat geen discussie meer. De MIVB stemt ermee in, en het Jetse gemeentebestuur is niet van plan om nog roet in het eten te gooien. Toch zijn niet alle problemen van de baan. De financiering roept nog vragen op. De tramlijn en de heraanleg van de omgeving kosten meer dan 45 miljoen euro (28,6 miljoen voor de sporen, 17 miljoen voor de heraanleg). Maar het is vooral de parkeergarage erbij die voor hoofdbrekens zorgt. En aangezien beide gekoppeld zijn, zal hierover nog flink gebikkeld moeten worden.

De parkeergelegenheid onder het Astridplein is goed voor 199 parkeerplaatsen. Het wordt een garage over drie niveaus met toegang op de Jetselaan; kostprijs: 7 miljoen euro. Een tramlijn aanleggen is een kerntaak van de overheid. Maar hoe zit het met een parkeergarage? Die wordt logischerwijs als een pps-constructie opgevat: een publiek-private samenwerking. Een privépartner bouwt, exploiteert en kan met de opbrengsten zijn investering terugbetalen. "We praten nu met een aantal privépartners," zegt Grouwels.

Alleen blijkt uit de haalbaarheidsstudie dat de pps-constructie de overheid uiteindelijk véél meer geld zal kosten. Volgens een bron zou de parkeergarage na veertig jaar de overheid nog altijd zeven miljoen euro kosten. Het ziet er dus naar uit dat het Brussels Gewest de parkeergarage het best zelf kan bouwen en dan de exploitatie in concessie kan geven, al dan niet aan het Gewestelijk Parkeeragentschap. De investering zou dan na veertig jaar volledig terugbetaald zijn. Omdat het Gewest krap bij kas zit, zou het bijvoorbeeld kunnen aankloppen bij Beliris. Grouwels vindt er alvast geen graten in dat de bouwvergunning al wordt aangevraagd, zelfs al is er nog geen akkoord over de financiering van de ondergrondse parkeergarage.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni