Parkeerplan stad Brussel: controles vanaf 3 november
Met het nieuwe parkeerplan moet er overal in de stad Brussel betaald worden voor een parkeerplaats, hetzij met een abonnement, hetzij aan een parkeermeter. Bewoners kunnen een kaart van 10 euro aanvragen die geldig is in hun sector - de stad is in tien sectoren verdeeld. Een tweede bewonerskaart kost 100 euro.
Eerst kondigde burgemeester Thielemans (PS) aan dat september de invoerdatum was. Maar al snel werd duidelijk dat de voorbereiding langer zou duren. "Het plan wordt stap voor stap ingevoerd, verspreid over enkele maanden, met startdatum 1 oktober", klonk het in augustus.
Maandag communiceerde de Stad dat de controles vanaf 3 november beginnen in de sectoren Laken Noord en Zuid. In de andere sectoren, zullen de controles later starten. Deze datum zal op voorhand meegedeeld worden aan de bewoners via flyers die zullen geplaatst worden op de voertuigen. Bewoners kregen ook al een brochure in de bus en kunnen vanaf vandaag hun parkeerkaart aanvragen. In Neder-Over-Heembeek, Haren en De Wand treedt het plan niet voor eind 2013 in werking.
Ondertussen wordt er nog gepraat met scholen en ziekenhuizen "om een modus vivendi" te vinden voor het personeel van die instellingen, aldus het kabinet van de burgemeester.
Duur
Oppositielid Els Ampe (Open VLD) vindt de communicatie allesbehalve duidelijk. "Niemand weet precies hoe het zit. Eerst was er sprake van nummerplaatherkenning bij controles, nu is er toch een parkeerkaart nodig. Sommige mensen wonen op de grens tussen twee sectoren en weten niet voor welke sector ze een kaart moeten aanvragen, want de plannetjes verschillen."
Maar ook met de grond van het parkeerplan is ze het niet eens. "Voor een koppel dat met de auto gaat werken, komt dit plan op 1.110 euro per jaar", zegt ze. Een abonnement om buiten de eigen sector te parkeren kost immers 500 euro voor stadsbewoners (en 750 euro voor niet-Brusselaars).
"Je kunt zeggen dat die het openbaar vervoer moeten nemen, maar sommige plaatsen zijn slecht verbonden met het centrum. Voor je zo'n parkeerplan invoert, moet het openbaar vervoer beter." Ampe vindt het ook niet kunnen dat de stad geen werk heeft gemaakt van ontradingsparkings aan de rand van de Vijfhoek.
Goedkoper in het Nederlands
Saillant detail: in de brochure die de Stad verspreidde, lijkt het er ook op dat Nederlandstaligen goedkoper parkeren. Voor de niet-Brusselse Franstaligen kost een abonnementsformule immers 750 euro, in de Nederlandstalige versie is dat 75 euro. We mogen aannemen dat het om een zetfout gaat in de Nederlandse versie en niet om een geste richting Vlaamse kiezer.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.