Een nieuwe parkeerroute wordt de ruggengraat van het nieuwe circulatieplan. Er komen nieuwe ondergrondse parkings onder de Nieuwe Graanmarkt, het Rouppeplein, aan IJzer en onder het Vossenplein. "Het centrum zal vlotter bereikbaar worden met de auto", meent schepen van Mobiliteit Els Ampe.
Parkeerroute en extra ondergrondse parkings in Vijfhoek [+kaart]
Lees ook: Beursplein 100 procent autovrij
Het parkeerplan vormt een kernelement van de transformatie van het centrum. De route maakt automobilisten attent op verschillende parkeermogelijkheden en moet de bereikbaarheid van verschillende wijken garanderen.
De parkeerroute of bestemmingsroute leidt onder meer langs de Lakensestraat, Van Arteveldestraat, Zespenningenstraat, Bogaardenstraat, Cellebroersstraat, Keizerinlaan en de Wolvengracht. De wegen langs de route krijgen twee rijvakken in één richting (in tegenwijzerzin rond de voetgangerszone) en een fietspad aan beide zijden van de straat. Het is de bedoeling om voor beschermde - afgesloten of verhoogde - fietspaden te kiezen. De smalle Zespenningenstraat is een mogelijke zwakke schakel in de route. Op de straat worden de parkeerplaatsen aan weerszijden geschrapt, om plaats te maken voor de twee rijstroken.
De Lemonnierlaan krijgt bredere voetpaden en enkel verkeer richting centrum.
Vier nieuwe parkings
De uitbreiding van de autovrije zone veronderstelt ook nieuwe ondergrondse parkings, om de geschrapte parkeercapaciteit in de autovrije zone op te vangen. Er komen dan ook een viertal nieuwe ondergrondse parkings bij: aan de Nieuwe Graanmarkt, het Rouppeplein, IJzer en onder het Vossenplein in de Marollen. De parking onder het Poelaertplein zou uitgebreid worden.
Schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD), die het plan uitwerkte, maakt zich sterk dat het centrum na de invoering van het plan nog beter bereikbaar zal zijn met de wagen dan vandaag. "Dat kan een paradox lijken, maar een gestroomlijnde route en de vlotte bereikbaarheid van de parkings moet het net makkelijker maken. Vooral het feit dat we voor eenrichtingsverkeer kiezen, bevordert de doorstroming. Dat laat ons toe om ook kruispunten anders in te richten en te vermijden dat de auto's elkaar hinderen.
De parkings zullen uitgebaat worden door privépartners en mogen niets kosten aan het stadsbestuur, benadrukte burgemeester Yvan Mayeur (PS) nog.
Hieronder kaarten van de voorgestelde parkeerroute en de parkings in de Vijfhoek
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.