's Lands grootste station is oubollig en sfeerloos en verdient een ambitieuze vernieuwing. Dat vinden enkele honderden ondertekenaars van een petitie. Infrabel wijst erop dat zo'n project er tegen 2015 ook komt, onder supervisie van sterarchitect Jean Nouvel. [1 reactie]

"Hoewel de aankomst van de Thalys in 1991 een katalysator had moeten worden voor de vernieuwing van het station en het opbloeien van de omliggende wijk, werd er nog amper iets ondernomen om onze hoofdstad uit te rusten met een HST-station die de stad eer aandoet", schrijven de initiatiefnemers van de petitie.

Ze verwijzen onder meer naar Luik, waar het station van sterarchitect Santiago Calatrava nog maar net werd ingehuldigd.

"Ondertussen worden de bezoekers en pendelaars in Brussel verwelkomd in een versleten, oubollig station waarvan de sfeer en uitstraling herinnert aan vroegere Oost-Europese treinstations."

240 mensen ondertekenden de petitie ondertussen. Ze vragen "een volledig en architecturaal ambitieus renovatieplan, met duidelijke en strikte deadlines."

Loopbrug
In de krant La Capitale laat Infrabel weten dat er een grootschalige vernieuwingsoperatie voor het station op til is. De eerstkomende weken beginnen de werken aan de binneninrichting. Onder meer de signalisatie, de verlichting en de toegang tot de perrons worden vernieuwd.

Vanaf 2012 wordt dan de volledige façade langs de Fonsnylaan aangepakt. De Franse sterarchitect Jean Nouvel werd aangetrokken om het station te integreren in de hele wijk.

De krachtlijnen van Nouvels project moeten nog uitgetekend worden. Een centrale loopbrug zou alvast de Fonsnylaan en de Frankrijkstraat moeten verbinden.

De kostprijs voor het vernieuwingsproject wordt op verschillende tientallen miljoenen euro geraamd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni